|
|
Walter Percy Chrysler autógyáros1940. augusztus 19.
1940. augusztus 18-án hunyt el Walter Percy Chrysler amerikai autógyáros. „Sok ember azért nem lesz soha sikeres, mert amikor a lehetőség kopogtat az ajtajukon, ők éppen a hátsó kertben négylevelű lóherét keresnek” - mondta Walter Chrysler. Ám ő nem esett ebbe a hibába, minden lehetőséget kihasznált, és kitartó munkával Amerika egyik leggazdagabb embere lett.
1875-ben született Kansas államban. Apja vasúti mérnök volt, így nem csoda, hogy már kiskorától mozdonymodellekkel játszott, és motorokat bütykölt. Először egy szatócsüzletben volt kifutófiú, majd a Union Pacific vasúttársaságnál gyakornokoskodott, idővel kitanulta a gépész szakmát. A nyughatatlan természetű, kreatív fiatalember nem sokáig bírta egy helyben, beutazta az egész nyugatot, közben folyamatosan képezte magát. A szakmai ranglétrán egyre feljebb került, 1910-ben az American Locomotive Company (ALCO) munkavezetője lett. 1912-ben az éppen pénzügyi nehézségekkel küszködő General Motors (GM) új vezetése átcsábította a rendkívül hatékonyan dolgozó Chryslert, aki igent mondott, bár fizetése az addigi felére, évi 6 ezer dollárra csökkent. Ekkorra már a kocsik szerelmese volt, első autóját 1908-ban vette, és azonnal szét is szerelte, hogy lássa, hogyan működik. A Buick Motor Company – a GM első autóipari részlegének - gyártásirányítójaként gazdaságossá tette az addig kisipari módszerekkel folyó gyártást. Munkába állásakor az üzemben még csak 45 autó készült naponta, nyolc évvel később már 600. Amikor 1916-ban a GM vezetése megváltozott, felajánlotta lemondását, ezért hihetetlen ajánlattal tartották meg. Kinevezték a Buick elnökének, havi 10 ezer dollár fizetéssel, egyszeri félmillió dollár bónusszal. Chrysler vitái állandósultak a központtal, ezért 1919-ben végleg leköszönt tisztségéről. Amikor kifizették, 10 millió dollárt kapott részvényeiért, és Amerika egyik leggazdagabb embereként távozott. Walter Percy Chrysler, a Chrysler Corporation alapítója 1921-ben évi egymillió dollárért talpra állította a csőd szélére került Willys-Overland autógyárat is. Ezután a gyengélkedő Maxwell Motor Company vezetője lett, az adósságokkal küszködő vállalat hamarosan nyereséget termelt. A Maxwellt 1925-ben felvásárolta, és a cég felvette a Chrysler Corporation nevet, majd a Chrysler, Plymouth, DeSoto és Dodge márkákkal hódított a piacon. Ő finanszírozta a 319 méter magas Chrysler Torony építését New Yorkban, 1929-ben a Time magazin az év emberének választotta. 1936-ban cégének irányítását nagyrészt másokra bízta, és Long Island-i birtokára vonult vissza, itt is halt meg 1940. augusztus 18-án. A tulajdonos halála után a cég számtalan változáson ment át, a múlt század nyolcvanas éveiben a legendás menedzser, Lee Iacocca állította ismét talpra. A Chrysler 1998-ban összeolvadt a német Daimler-Benz AG-val, de az így létrejött közös cég nem bizonyult sikeresnek, ezért a Chryslert a Cerberus Capital Management magánbefektető társaságnak adták el. Mivel azonban az új tulajdonos elhanyagolta a fejlesztési beruházásokat, a Chrysler 2008 végére kifutott a pénzből, csődeljárás alá került, amiből 10 milliárd dolláros állami támogatással kecmergett ki 2009 júniusában, de már az olasz Fiat vezére, Sergio Marchionne irányítása alatt. A Chrysler 2014-ben a Fiat Chrysler Automobiles (FCA) vezetésével nevét FCA US LLC-re változtatta. Ezzel a cég végleg búcsút mondott alapítója, Walter P. Chrysler nevének, amelyet 1925 óta viselt. (Forrás: *Sajtó- és Fotóarchívum) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||