főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. november 22.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

Solti György karmester, zongoraművész1997. szept. 5.

1997. szeptember 5-én hunyt el Solti György (Sir Georg Solti) karmester, zongoraművész, a 20. század egyik legkiválóbb dirigense.

Solti György (Sir Georg Solti) karmester, zongoraművész, a 20. század egyik legkiválóbb dirigense1912. október 21-én született Budapesten, Stern Móricz biztosító- és ingatlanügynök  és Rosenbaum Teréz második gyermekeként. Zenei tanulmányait zongora főtárgyban a kiváló  hírnévnek örvendő Fodor Ernő zeneiskolájában kezdte, s karmesteri ambíciói 12 éves korában  ébredtek fel, amikor Erich Kleiber vezényletével Beethoven Ötödik szimfóniáját hallotta koncerten. A  későbbiekben így vallott hazája és a zene kapcsolatáról: „Szerencsés voltam, hogy Magyarországon  nőttem fel, egy olyan országban, ahol élik és lélegzik a zenét, s a történelem során mindig  szenvedélyesen hittek az életet ünneplő muzsika erejében.”

Felsőfokú zenei tanulmányait a Liszt Ferenc Zeneakadémián folytatta, ahol nem kisebb zenei  tekintélyek, mint Bartók Béla, Weiner Leó és Dohnányi Ernő voltak a tanárai, tanulmányai befejezése  után pedig 1930-ban az Operaházhoz szerződött korrepetitorként. Ebben a minőségben Közép-Európa-szerte is bemutatkozott, így többek között 1932-ben a híres Mozart-dirigens, Joseph Krips  mellett dolgozott Karlsruhéban, 1937 nyarán pedig a Salzburgi Ünnepi Játékokon Arturo Toscanini asszisztenseként tevékenykedett. Ez utóbbi szakmai kapcsolatról így vallott később: „Toscanini  figyelte a játékomat és azt mondta ’Bene’. Életemben soha nem jelentett ily sokat egy dicsérő szó… Örömömben táncolva tértem haza.”

A Toscaninivel létrejött salzburgi munkakapcsolatra a hazai  sajtó is felfigyelt, s így Solti Györgynek lehetősége nyílt, hogy karmesterként is bemutatkozzon a  budapesti Operaház 1938. március 11-i Figaro házassága-előadásán. Ez a produkció csupán egy  nappal előzte meg az osztrák Anschlusst, s a politikailag fokozatosan jobbra tolódó Magyarországon  Solti operadirigensi karrierjének nem csupán kezdetét, hanem egyben sajnálatos végét is jelentette. 1938-ban Londonba távozott Doráti Antal meghívására, ahol orosz balettelőadásokon vezényelt,  majd a második világháború kitörése Svájcban találta, ahol korrepetitorként a neves Wagner-tenorral, Max Hirzellel működött együtt, többek között a Trisztán és Izolda férfi címszerepének betanulásánál. Zongoraművészi karrierjének fontos állomása volt az 1942. évi genfi nemzetközi zenei verseny, ahol elnyerte a fődíjat.

Solti György (Sir Georg Solti) karmester, zongoraművész, a 20. század egyik legkiválóbb dirigense
Solti György


Karmesteri pályájának kibontakozása Münchenhez, a Bajor Állami Operaházhoz fűződik, ahol a háború utáni újjáépítés alatt főzeneigazgatóként irányította az intézményt, s vezetése alatt a müncheni zenés színház visszanyerte háború előtti hírnevét és színvonalát. Erre az időszakra tehető egész életét meghatározó találkozása a nyolcvanöt éves Richard Strauss–szal, akinek tiszteletére rendezett jubileumi Rózsalovag-előadást Solti dirigálta. A hagyományos német zenés színházi tradíciók elhalása miatt aggódó idős komponista családi körben is elismerően nyilatkozott a pályája elején álló karmesterről: „Ez a fiatalember ad nekem némi reményt”. Találkozásuk után néhány hónappal Richard Strauss elhunyt, s temetési szertartásán saját kívánságára Solti vezényelte a zenekart: a búcsúztatón egyebek mellett A rózsalovag zárótercettje hangzott el, a könnyeivel küszködő Marianne Schech (Tábornagyné), Maud Cunitz (Oktavian) és Gerda Sommerschuh (Sophie) előadásában.

A Bajor Állami Operaház zenei vezetését Solti 1951-ig látta el, majd főzeneigazgatói tisztségben a Frankfurti Operaházban folytatta pályáját, ahol számos, karrierje emelkedő szakaszában járó amerikai énekes, így például a későbbi emblematikus Ring-felvételen Gutrune és Freia szerepét éneklő Claire Watson művészi kibontakozását is támogatta. 1947. január 29-én Beethoven Egmont-nyitányának vezénylésével és néhány zongoraszonáta interpretálásával kezdődött 50 éves, exkluzív együttműködése a Decca lemezgyártó céggel; hanglemezdirigensi karrierjének kibontakozása 1956-ra datálható, amikor John Culshaw mint producer irányítása alá került a Decca klasszikus zenei részlege. Culshaw Soltit, mint a korszak nagy Wagner-karmesterét fedezte fel, s kettejük együttműködéseként az 1958-tól 1965-ig tartó hét éves időszakban született meg A nibelung gyűrűje első sztereófelvétele. A briliáns zenekari hangzást produkáló Bécsi Filharmonikusok közreműködésével készített produkció, amely a korszak vitathatatlanul legkiválóbb Wagner-interpretátorait, így például Birgit Nilssont, Wolfgang Windgassent és Hans Hottert, valamint az énekesi pálya kései szakaszában járó Kirsten Flagstadot és Set Svanholmot vonultatta fel, előadás- és hangfelvétel-történeti kuriózum, atmoszférateremtő ereje annak tükrében még bámulatosabb, hogy a produkció jóval a digitális korszak előtt született. A felvétel méltatása külön tanulmányt igényelne, e helyütt csupán néhány érdekességet említhetünk, köztük a színházi előadásokon nyilvánvalóan megvalósíthatatlan stúdiótechnikai bravúrt, amellyel Az istenek alkonya első felvonásának végén a Gunthernek álcázott Siegfried hangja kísértetiesen baritonálissá válik, így a hallgató számára realisztikusan tárul fel a Tarnhelm varázslata. Kiemelésre méltó Hagen és a férfikórus második felvonásbeli Heerruf-jelenete is, amelyben az élő előadásokon megszokott harsona helyett a partitúrában eredetileg megadott Stierhorn szólal meg, prehisztorikusan barbár hangi atmoszférát keltve.

Solti György emléktáblája szülőházánSolti György emléktáblája szülőházán
(Rácz Edit alkotása)

Solti Györgynek a Bécsi Filharmonikusokkal folytatott együttműködése számos egyéb operafelvételre is kiterjedt, példaként említhetjük Verdi Otellójának Carlo Cossuta címszereplésével lemezre vett interpretációját, amelyet a neves angol zenekritikus, Alan Blyth Toscanini óta a legdrámaibb felvételként aposztrofált Opera on Record című munkájában. Úgyszintén jelentős felvétel az 1968. végén és 1969. elején készített Rózsalovag is, amelynek zenekari hangzása sziporkázóan képezi le a bécsi életörömöt az első felvonást lezáró hegedűszóló megindító intimitásától az ezüstrózsa bemutatásának elegáns csillogásán keresztül a zárófelvonás maskarádjának csípős humorú kavalkádjáig. A Decca lemezkiadóval folytatott együttműködése gyümölcseként Solti György 31-szer nyerte el a Grammy-díjat, mely utóbbi szám a komoly- és könnyűzene kategóriáját is együttvéve mindmáig megdöntetlen rekord, 2011. októberében pedig 35 vezető zenekritikushoz intézett körkérdés eredményeként a BBC Music Magazine a minden idők legnagyszerűbb felvétele címmel jutalmazta az immáron klasszikussá vált Ring-produkciót.

Solti György operadirigensi karrierjének csúcspontját a londoni Covent Garden Opera főzeneigazgatói tisztsége jelentette, amelyet a kezdeti vonakodás után Bruno Walter biztatására vállalt el 1961-ben. E munkásságához kapcsolódik az eredeti nyelvű előadások meghonosítása és a korábban csupán középszerű intézmény művészi színvonalának fokozatos emelése. A kezdeti együttműködés viharos részletei és néhány negatív kritika után Solti pozíciója megszilárdult, s munkássága igazi aranykort eredményezett, melynek megkoronázásaként az immáron világszínvonalat elért zenei műhely elnyerte a megtisztelő Királyi Operaház (Royal Opera House) címet. Solti Györgyöt legfőbb elismerésként 1972-ben – a brit állampolgárság megadásával egyidejűleg – lovaggá ütötték, s ettől az időponttól kezdve hivatalosan a Sir Georg Solti nevet használta.

Zenekari karmesterként karrierjének meghatározó fénykorát jelentette a Chicagói Szimfonikus Zenekar élén betöltött főzeneigazgatói tisztsége, melyet 1969-ban vett át. A Solti által boldog házasságként jellemzett együttműködés alatt a zenekar pénzügyileg és szakmailag egyaránt megerősödött, s elfoglalta méltó helyét a világ vezető zenei együttesei között. E zenekar élén is számos kitűnő felvétellel ajándékozta meg rajongóit, melyeket egytől egyig az addiktív hatású Solti-hangzás jellemez: a teljesség igénye nélkül Dvorák Újvilág-szimfóniájának nagyszabású képiségét, Csajkovszkij Patetikus szimfóniájának a kirobbanó örömtől a mély depresszióig terjedő érzelmi skáláját kivetítő neurotikus dinamizmusát, vagy Händel Messiásának a historizmussal szemben a viktoriánus előadói hagyományokat tükröző monumentalitását emelhetjük ki. A zenekarral kialakult viszonyát érzékletesen jellemezte koncertmestere, Ajtay Viktor: „A karmesterek rendszerint nyugodtan viselkednek a próbán és feszült hangulatúak a koncerten. Solti ennek az ellenkezője. Próbák alatt igen feszült, ezzel segít számunkra koncentrálni, az előadás alatt viszont oldott hangulatba kerül, s ez nagy előny a zenekar számára.” Solti karmesteri hitvallása pedig leghívebben saját szavaival összegezhető: „Az előadások során az a célom, hogy a lehető legjobb teljesítményt hozzam ki az énekesekből és a zenészekből. Lehet, hogy életemben századszor dirigálom Beethoven Ötödik szimfóniáját, de az én tisztem, hogy elvarázsoljam a közönség tagjait, akik talán most hallják először.”

A Chicagói Szimfonikus Zenekar főzeneigazgatói tisztségétől Solti György 1991-ben vált meg, erről és további terveiről így vallott: „Mintegy ötven éves főzeneigazgatói tevékenységem után szabadúszó karmester lettem. Nincs szándékomban lassítani a tempót… Még mindig számos tenni- és tanulnivalóm van. Életem folyamatos utazás, s ugyanakkor folyamatos tanulás. Szilárdan hiszem, hogy az utolsó tizenöt évben többet fejlődtem, mint az azt megelőző huszonöt év során, s ez az, ami erőt ad a folytatáshoz, egyúttal nagy öröm forrása is.”

Élete utolsó szakaszában szabadúszó karmesterként a Covent Garden Opera és a Chicagói Szimfonikus Zenekar nyugalmazott karmestereként tevékenykedett, emellett Herbert von Karajan halála után a Salzburgi Ünnepi Játékok művészileg meghatározó alakjává vált. E színhelyen A varázsfuvola (1991), a Falstaff (1993) mellett Az árnyék nélküli asszony (1992) csonkítatlan változatának színrevitelében vezényelte a Bécsi Filharmonikusokat, s az utóbbi előadásban két világhírű magyar művész, Marton Éva és Rost Andrea is helyet kapott.

Solti György sírja a Farkasréti temetőbenSolti György sírja a Farkasréti temetőben
(Farkas Ádám alkotása)

Magyarországra karmesterként utoljára 1997-ben tért vissza, melynek alkalmával lemezre vezényelte Weiner Leó f-moll szerenádját, Bartók Béla Cantata profanáját és Kodály Zoltán Psalmus hungaricusát; nyolcvanöt évesen sem szűnő energiájával apokaliptikus látomásként interpretálta a két remekművet. A Cantata profana szimbolikája köszönt vissza a hazájához való kötődését jellemző nyilatkozatában is: „1939 óta először éreztem, hogy valamilyen formában még mindig Magyarországhoz tartozom. Magyarország újból Európa része lett. A szarvas hazatért, agancsai immáron átfértek az ajtón, mert távolléte alatt az ajtó magasabb és szélesebb lett.”

Halála váratlanul következett be 1997. szeptember 5-én a franciaországi Antibes-ben; ágya mellett Bach János-passiójának partitúrája feküdt, melynek előadására készült a Chicagói Szimfonikus Zenekarral. Saját kívánságára Budapesten, a Farkasréti temetőben helyezték örök nyugalomra, sírkövén a sokatmondóan lakonikus „Hazatért” felirat olvasható. Emlékét a számos lemezfelvétel mellett özvegye, Lady Valerie Solti és lányai által létrehozott Solti Alapítvány is őrzi, melynek célja fiatal művészek támogatása, a Maestro alábbi gondolata jegyében: „Nekünk, aktív zenészeknek kötelességünk, hogy biztosítsuk a zene jövőjét azáltal, hogy átadjuk a jövő generációjának, amit karrierünk során elsajátítottunk; nem csupán a technikát, de magának a zenének a szeretetét.”

(Források:  *Magyar Zeneművészeti Alapítvány  *operavilag.net  *Vétek Gábor: Száz éve született Solti György)

Könyvajánló

VALLOMÁSOK, EMLÉKEK


MEGJELENT!   MEGJELENT!   MEGJELENT!


VALLOMÁSOK, EMLÉKEK
- az életről, Kecskemétről


Ötven életút, ötven sikertörténet

(további információk: »» )

 

 

TÁMOGATÓINK

      

A Hírös Naptár Szerkesztősége ajánlata

 

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu