|
|
Makrisz Agamemnon1993. május 26.
1993. május 26-án hunyt el Makrisz Agamemnon görög származású Kossuth-díjas szobrász, kiváló művész. 1913. március 24-én a görögországi Patraszban (Pátra) született, s fiatalon munkába állt, hogy az apa nélkül maradt családján segítsen. Húsz évesen folytathatta tanulmányait, az athéni Képzőművészeti Főiskolán, mestere Dimitriadisz Tombrosz volt.
Makrisz Agamemnon
görög származású szobrász otthonában
(Budapest, 1965. május 26. - MTI Fotó: Maár Marianne)
Már fiatalon meggyőződéses baloldali gondolkodóvá vált. A második világháborúban részt vett hazája ellenállási mozgalmában és a Nemzeti Front megalakításában. A háború után Párizsba emigrált, hazájába nem is térhetett vissza. 1945 és 1948 között a francia kormány ösztöndíjasa volt. Párizsi éveiben ismerkedett meg Medgyessy Ferenc szobrásszal. Marcel Gimond, a párizsi Képzőművészeti Akadémia tanára jó barátja lett, művészi fejlődését is segítette. Közben a politikai életben is aktívan részt vett, 1950-ben megválasztották a Béke Világtanács tagjává, azt követően kiutasították Franciaországból. 1950-ben képzőművész feleségével Makrisz Zizivel Magyarországra költözött, attól kezdve itt élt, és a Százados úti művésztelepen alkotott. Agamemnon érett művészként érkezett Magyarországra, de fő műveit itt alkotta. Hhamarosan a művészeti és politikai élet ismert alakjává vált. Nemcsak szobrászként, hanem mint kiállítások rendezője is elismerést szerzett. 1955-től a Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége vezetőségi, 1959-től választmányi tagja volt. Makrisz Agamemnon görög származású szobrász (Budapest, 1976. november 8.) 1964-ben megfosztották görög állampolgárságától, ezt 1975-ben visszakapta, s abban az évben látogathatott először haza. Az emigráns görög művészekkel és párizsi barátaival élete végéig ápolta kapcsolatait. Gyakran látogatott Párizsba, 1980-tól pedig sokat tartózkodott Görögországban, és bekapcsolódott az ottani politikai és művészi életbe is. Az 1950-es évek végétől az újító, modern plasztikai törekvések egyik fontos képviselője volt. Alkotásainak témaválasztásában megjelenik politikai elkötelezettsége, de a művészi kifejezésmódját nem korlátozta, a szocialista realizmus sematizmusát elutasította. Szellemisége mindvégig megőrizte a klasszikus görög hagyományokra épülő, elsősorban a kubizmus hatását mutató, modern formakezelést. Portréin – ez főleg első korszakára volt jellemző - a számára kedves művészek, politikusok, barátok arcvonásait örökítette meg. Makrisz Agamemnon: Úszó nők (vörösréz lemez 1967-1970, Kecskemét, Fedett uszoda kertje) A szobrászati technikák közül elsősorban a kőfaragás érdekelte, de vonzották a fa, a terrakotta, a bronz és az új anyagok (vörösrézlemez) is. A formai sokszínűség hátterében a mediterrán világkép áll. Ennek szellemében váltogatta a műfajokat, technikákat. Számos portrét és köztéri szobrot, emlékművet, épületplasztikát készített. A mauthauseni Mártír-emlékmű nemzetközi pályázatát megnyerte, s emlékműve a klasszikus hagyományokon túllépő kifejezőbb formákat valósított meg. Köztéri szobrai közül kiemelkedik dinamizmusával a Nikét ábrázoló pécsi felszabadulási emlékműve. Az ő alkotása a régi kecskeméti uszoda előtti úszó nőket ábrázoló szoborcsoport és az Aranyhomok szálloda oldalán látható, Kecskemétet szimbolizáló körplasztika. Makrisz Agamemnont 1953-ban és 1955-ben Munkácsy-díjjal tüntették ki, 1972-ben a kiváló művész lett, és 1978-ban kapott Kossuth-díjat. 1993. május 27-én halt meg Athénban. (Források: *MTI-Panoráma - Sajtóadatbank) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||