|
|
Johann Heinrich Pestalozzi svájci pedagógus1746. jan. 12.
1746. január 12-én született Johann Heinrich Pestalozzi svájci pedagógus, a neveléstörténet egyik legnagyobb alakja.
Zürichben jött a világra egy Itáliából bevándorolt család sarjaként. Orvos apját ötéves korában vesztette el, ettől kezdve édesanyja és nőrokonai nevelték. Pedagógiájában ezért középponti szerepet kapott az anya, az anyai szeretet és a spontán érzelmek fontossága. Iskolai tanulmányait nem fejezte be. A felvilágosodás eszméitől lelkes ifjú Rousseau hatására vissza akart térni a természethez. Előbb gazdálkodni kezdett, majd feleségül vette Anna Schultest, akitől egy fia született. Mintagazdasága gyorsan csődbe jutott, majd átállt a gyapotfonásra. A munkaerőt negyven szegény gyermek biztosította, akiket nevelni akart, nem kihasználni, de 1779-ben ez a vállalkozása is tönkrement. Johann Heinrich Pestalozzi svájci pedagógus időskori portréja (MTI Fotó/NSZK) Több mint egy évtizedig magányosan élt, sokszor nagy szegénységben. Először Egy remete esti órái címmel aforizmákban fogalmazta meg elveit, majd az egyszerű népnek szánva közérthető regényt adott ki Lénárd és Gertrúd címmel. A francia forradalom törvényhozó gyűlése 1792-ben ezért a művéért és pedagógiai munkásságáért a Francia Köztársaság Polgára címmel jutalmazta. A sikert követően megjelentette második könyvét is Kristóf és Elza címmel. 1797-ben publikálta nagyszabású történetfilozófiai értekezését Vizsgálódásaim a természet menetéről az emberi nem fejlődésében címmel. Amikor a francia forradalmi seregek 1798-ban behatoltak Svájcba, az új Helvét Köztársaság őt bízta meg, hogy gondoskodjon a hadiárvákról. Egy gazdasszony segítségével csaknem száz gyermeket nevelt, de a munka felőrölte erejét. Amikor már mutatkoztak volna az eredmények, a kormány hadikórháznak foglalta le az épületet. Néhány évig egy iskolát igazgatott, 1801-ben a Hogyan tanítja Gertrúd gyermekeit című értekezésében összegezte az oktatásról vallott elveit. 1805-ben bentlakásos iskolát alapított Yverdonban, ahová az egész világból érkeztek a tanítványok és a módszere iránt érdeklődő pedagógusok, Magyarországról Brunswick Teréz grófnő és Esterházy Miklós gróf kereste fel. Az iskola azonban nem tudott mindenkivel csodát művelni, és Pestalozzi is híján volt a vezetői képességeknek, a szabadjára engedett tanárok vitái gyűlölködéssé fajultak, a légkör megromlott, az intézmény elvesztette népszerűségét. Csalódottan, elszegényedve vonult vissza 1825-ben. Éppen egy újabb szegényintézet alapítását tervezte, amikor 1827. február 17-én Brugg városában elhunyt.
Anna és Johann Pestalozzi a gyermekek közt
Pestalozzi összefüggő, logikusan felépített rendszert nem dolgozott ki. A nevelés szempontjából legfontosabbnak a családot tekintette, amely minden erkölcsi, értelmi és testi nevelés fő színhelye, középponti alakja pedig az édesanya. Szerinte a gyermekben eleve benne rejlenek az erők és az ösztönök, a nevelőnek csak ezek kifejlesztéséről kell gondoskodnia. Az ember etikai fejlődésének három állomását különítette el: a természetes állapotot, a társadalmi állapotot és a harmóniát biztosító tiszta erkölcsöt. Pedagógiájában a gyermek sajátosságaira épített, és figyelembe vette egyéni fejlődésüket. Előnyben részesítette a csoportmunkát az egyéni tanulással szemben, a tanulócsoportokat nem az életkor, hanem a képességek szerint alakította ki. Tanításainak hatása legkorábban és legerőteljesebben a népiskolai tanítóképzés terén érvényesült. Módszerei széles körben elfogadottá váltak, pedagógiai elveinek többsége része lett az általános iskolai nevelésnek. (Forrás: *MTVA Sajtó- és Fotóarchívum) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||