főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. november 23.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

Heinrich Focke repülőgép-konstruktőr1890. október 8.

Heinrich Focke1890. október 8-án született Brémában Heinrich Focke német repülőgép-konstruktőr.

Korán megigézte a repülés, már tizennyolc évesen repülőket kezdett építeni, főként sport- és hadigépeket tervezett. 1920-ban Hannoverben gépészmérnöki diplomát szerzett. Az első világháborúban pilótaként szolgált, majd 1924-ben szülővárosában Georg Wulffal közösen repülőgépgyárat alapított. A Focke-Wulf eleinte oktató-, sport- és szállítógépeivel tűnt ki, egyik legnevezetesebb gépe az 1927-ben alkotott Focke-Wulf F-19A. A "Kacsának" nevezett kísérleti konstrukció nem vált be, az F-19A csak technikatörténeti érdekesség maradt.

1931-ben került Kurt Tank tervezőmérnök a vállalathoz, közreműködésével sikeres géptípusok egész sorozatát bocsátották ki, közülük a Focke-Wulf 190 tett szert legendás hírnévre. Az együléses, egymotoros vadászgép prototípusa 1939 nyarán repült először. A kiváló manőverező képességű Fw-190-t először Franciaországban vetették be, később az angliai csata során felülmúlta a Spitfire-eket, az együléses brit vadászgépeket. A 2240 lóerős motor 790 kilométeres végsebesség elérésére tette képessé, csúcsmagassága 11 kilométer, hatótávolsága 960 kilométer volt, két géppuskával és két gépágyúval látták el. Általános vélemény szerint az Fw-190 a második világháború egyik - ha nem a - legsikerültebb vadászgépe volt, a versenyt csak a Messerschmitt Bf-109 vehette fel vele. Az idők folyamán egyre erősebb és jobban felszerelt változatok jelentek meg, és elkészült a torpedóvető és vadászbombázó verzió is, a típusból 1939 és 1945 között húszezer darab készült.

A Focke-Wulf Fw 200 'Condor' felderítő/bombázógép
A Focke-Wulf Fw 200 'Condor' felderítő/bombázógép


Focke a harmincas években helikoptertervezéssel is foglalkozott. Első gépeit Juan de la Cierva spanyol konstruktőrrel együtt tervezte. A Cierva C.19 és C.20 típusok szokványos repülőgéptörzzsel és motorral készültek, de szárnyak helyett 3-4 ágú forgó felületeik, rotorjaik voltak. 1936-ban a német nemzetiszocialisták eltávolították vállalata éléről, ekkor hozta létre Gerd Achgelisszel a Focke-Achgelis nevű vállalkozást Delmenhorstban.

Itt építette két, ellentétes irányban forgó rotorral felszerelt helikopterét (Fa-61) 1937-ben, a két rotort oldalt helyezte el. A gép minden addigi rekordot megdöntött, 82 percig maradt a levegőben, 122 kilométeres sebességet ért el, 230 kilométer távolságra és 3427 méter magasra jutott. A nácik felismerték a benne rejlő propagandalehetőséget, 1938 februárjában Hanna Reitsch pilótanő tizennégy egymást követő éjszaka repülte az Fa-61-est a Deutschlandhalle zárt sportcsarnokban, hatalmas nézőközönség előtt.

Heinrich FockeA korai helikopterek legsikeresebbjét a személy- és teherszállításban is sokrétűen lehetett használni. A továbbfejlesztett Fa-223 jelű óriás helikopter, az egy tonna hasznos teher szállítására képes Drache (Sárkány) 1939-ben szállt fel. A második világháború idején nagy sorozatban gyártották, de a legtöbb példány elpusztult a harcok során. A két megmaradt Drache egyike szétszerelve Amerikába került, a másik - első helikopterként - a La Manche-csatorna fölött átrepült Angliába. A gyár 1944-ig működött, és a vitorlázógépektől a hidroplánokon át a helikopterekig számos típust bocsátott ki. 1942-től sugárhajtású gépeket is gyártottak.

Heinrich Focke a háború alatt Párizsban, Londonban, majd a háború után Hollandiában, később Brazíliában tevékenykedett, hazatérése után, 1954 és 1956 között a stuttgarti műegyetemen a repülőgép-tervezés professzora volt. 1979. február 25-én Brémában halt meg.

(Forrás:  *Sajtó- és Fotóarchívum)

Könyvajánló

VALLOMÁSOK, EMLÉKEK


MEGJELENT!   MEGJELENT!   MEGJELENT!


VALLOMÁSOK, EMLÉKEK
- az életről, Kecskemétről


Ötven életút, ötven sikertörténet

(további információk: »» )

 

 

TÁMOGATÓINK

      

A Hírös Naptár Szerkesztősége ajánlata

 

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu