|
|
Heinrich Focke repülőgép-konstruktőr1890. október 8.
1890. október 8-án született Brémában Heinrich Focke német repülőgép-konstruktőr.
Korán megigézte a repülés, már tizennyolc évesen repülőket kezdett építeni, főként sport- és hadigépeket tervezett. 1920-ban Hannoverben gépészmérnöki diplomát szerzett. Az első világháborúban pilótaként szolgált, majd 1924-ben szülővárosában Georg Wulffal közösen repülőgépgyárat alapított. A Focke-Wulf eleinte oktató-, sport- és szállítógépeivel tűnt ki, egyik legnevezetesebb gépe az 1927-ben alkotott Focke-Wulf F-19A. A "Kacsának" nevezett kísérleti konstrukció nem vált be, az F-19A csak technikatörténeti érdekesség maradt. 1931-ben került Kurt Tank tervezőmérnök a vállalathoz, közreműködésével sikeres géptípusok egész sorozatát bocsátották ki, közülük a Focke-Wulf 190 tett szert legendás hírnévre. Az együléses, egymotoros vadászgép prototípusa 1939 nyarán repült először. A kiváló manőverező képességű Fw-190-t először Franciaországban vetették be, később az angliai csata során felülmúlta a Spitfire-eket, az együléses brit vadászgépeket. A 2240 lóerős motor 790 kilométeres végsebesség elérésére tette képessé, csúcsmagassága 11 kilométer, hatótávolsága 960 kilométer volt, két géppuskával és két gépágyúval látták el. Általános vélemény szerint az Fw-190 a második világháború egyik - ha nem a - legsikerültebb vadászgépe volt, a versenyt csak a Messerschmitt Bf-109 vehette fel vele. Az idők folyamán egyre erősebb és jobban felszerelt változatok jelentek meg, és elkészült a torpedóvető és vadászbombázó verzió is, a típusból 1939 és 1945 között húszezer darab készült. A Focke-Wulf Fw 200 'Condor' felderítő/bombázógép Focke a harmincas években helikoptertervezéssel is foglalkozott. Első gépeit Juan de la Cierva spanyol konstruktőrrel együtt tervezte. A Cierva C.19 és C.20 típusok szokványos repülőgéptörzzsel és motorral készültek, de szárnyak helyett 3-4 ágú forgó felületeik, rotorjaik voltak. 1936-ban a német nemzetiszocialisták eltávolították vállalata éléről, ekkor hozta létre Gerd Achgelisszel a Focke-Achgelis nevű vállalkozást Delmenhorstban. Itt építette két, ellentétes irányban forgó rotorral felszerelt helikopterét (Fa-61) 1937-ben, a két rotort oldalt helyezte el. A gép minden addigi rekordot megdöntött, 82 percig maradt a levegőben, 122 kilométeres sebességet ért el, 230 kilométer távolságra és 3427 méter magasra jutott. A nácik felismerték a benne rejlő propagandalehetőséget, 1938 februárjában Hanna Reitsch pilótanő tizennégy egymást követő éjszaka repülte az Fa-61-est a Deutschlandhalle zárt sportcsarnokban, hatalmas nézőközönség előtt. A korai helikopterek legsikeresebbjét a személy- és teherszállításban is sokrétűen lehetett használni. A továbbfejlesztett Fa-223 jelű óriás helikopter, az egy tonna hasznos teher szállítására képes Drache (Sárkány) 1939-ben szállt fel. A második világháború idején nagy sorozatban gyártották, de a legtöbb példány elpusztult a harcok során. A két megmaradt Drache egyike szétszerelve Amerikába került, a másik - első helikopterként - a La Manche-csatorna fölött átrepült Angliába. A gyár 1944-ig működött, és a vitorlázógépektől a hidroplánokon át a helikopterekig számos típust bocsátott ki. 1942-től sugárhajtású gépeket is gyártottak. Heinrich Focke a háború alatt Párizsban, Londonban, majd a háború után Hollandiában, később Brazíliában tevékenykedett, hazatérése után, 1954 és 1956 között a stuttgarti műegyetemen a repülőgép-tervezés professzora volt. 1979. február 25-én Brémában halt meg. (Forrás: *Sajtó- és Fotóarchívum) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||