|
|
Felavatták Magyarország első fizetős autópályájátjan. 4.
1996. január 4-én avatták fel Magyarország első fizetős autópályáját, az M1-es út Győr és Hegyeshalom közötti szakaszát.
Az 1990-es évek közepéig Magyarország autópályái ingyenesek voltak, a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és bővítését az üzemanyag árába foglalt általános útadóból finanszírozták. A díjszedés bevezetését a hatóságok már 1988-ban megkísérelték, a Közlekedési Minisztérium le is gyártatta az autópályák használatára jogosító matricákat, az autópályadíj bevezetését 1989. május 1-jére tervezték. A tervezet azonban kiváltotta a társadalmi szervezetek és az autópályák mellett fekvő települések éles tiltakozását, melynek hatására a kormány visszavonta az útdíj bevezetését elrendelő határozatát. Az M1-es autópálya új szakasza Komáromnál (Komárom, 1990. szeptember 18. - MTI Fotó: Matusz Károly) Az 1990-es évek elején Magyarország nehéz pénzügyi helyzetbe került, ezért az újonnan építendő autópályákat a kormányzat magánberuházásban látta megvalósíthatónak. A koncessziós szerződések értelmében az újonnan elkészülő gyorsforgalmi utakon a beruházó. a felvett hitelek, befektetések megtérülésére - útdíj szedésére volt jogosult. A korszerű, többsávos, biztonságosabb autópálya (díjszedő kapus) és a régi egysávos út (ingyenes) rendszer egymás mellett működött, vagyis amíg a rendszerváltás előtti szakaszokat továbbra is ingyenesen használhatták az utazók, addig az új utakon már közvetlenül is fizetni kellett. Magyarország első, közvetlen díjfizetéses autópályája az M1-esnek a Győr-Nyugat és Hegyeshalom közötti szakasza volt, melyet az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (ELMKA) épített. Az 1996-ban megnyílt útszakaszon a díj szedését a le- és felhajtókon, illetve a Mosonmagyaróvár mellett felépített nyílt pályai kapusoron bonyolították. A díjfizetést a sajtó és a közvélemény is rendkívül kedvezőtlenül fogadta. 1996-ban 900 forintot kértek a személyautóktól a Győr-Hegyeshalom útszakasz egyszeri megtételéért. A tervezetnél alacsonyabb forgalom és így jelentősen kisebb bevétel miatt ez az összeg 1999 nyarára 1700 forintra nőtt, ezért a forgalom még nagyobb része kerülte el a magyar fizetésekhez mérten igen drága útszakaszt. Az Autóklub perbe is fogta az ELMKA-t az aránytalanul magas útdíj miatt, a pert 1998-ban megnyerte, a díjakat azonban a társaság mégsem csökkentette. A várttól jóval alacsonyabb forgalmi adatok mellett a bevételek messze elmaradtak a várttól, még az eredetileg tervezett összeg felét sem érték el. Az ELMKA egyre nehezebben tudta fizetni az út építésére felvett hiteleket, 1998 őszére a helyzete odáig romlott, hogy a hitelezőkkel folytatott tárgyalásokba az államot is be kellett vonni. Az ELMKA végül belebukott a vállalkozásba, a magyar állam pedig 1999 nyarán döntést hozott a társaság kivásárlásáról: alig 3,5 évvel a megnyitása után a kormány visszavásárolta a koncessziós jogokat. A cég 2000. szeptember 25-én végelszámolás alá került, majd jelentős veszteséget hátrahagyva megszűnt. Az M1-es autópálya Hegyeshalomnál 2001-ben az állam a Győr-Hegyeshalom közti szakaszt bekapcsolta az egységes állami autópálya rendszerbe. A Mosonmagyaróvárnál felépített díjfizető kapukat lebontották, és a kilométerarányos útdíj helyett - az Ausztriában alkalmazotthoz hasonlóan - időarányos, matricás útdíjfizetési rendszert vezettek be. A kapus díjfizetési módot időközben a matricás megoldás váltotta fel az M5-ös és az M3-as autópálya érintett szakaszain is. (Forrás: *MTVA Sajtó- és Fotóarchívum) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||