főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. november 23.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

Felavatták Magyarország első fizetős autópályájátjan. 4.

1996. január 4-én avatták fel Magyarország első fizetős autópályáját, az M1-es út Győr és Hegyeshalom közötti szakaszát.

Az 1990-es évek közepéig Magyarország autópályái ingyenesek voltak, a gyorsforgalmi úthálózat üzemeltetését és bővítését az üzemanyag árába foglalt általános útadóból finanszírozták. A díjszedés bevezetését a hatóságok már 1988-ban megkísérelték, a Közlekedési Minisztérium le is gyártatta az autópályák használatára jogosító matricákat, az autópályadíj bevezetését 1989. május 1-jére tervezték. A tervezet azonban kiváltotta a társadalmi szervezetek és az Az M1-es autópálya új szakasza Komáromnálautópályák mellett fekvő települések éles tiltakozását, melynek hatására a kormány visszavonta az útdíj bevezetését elrendelő határozatát.

Az M1-es autópálya új szakasza Komáromnál
(Komárom, 1990. szeptember 18. - MTI Fotó: Matusz Károly)

Az 1990-es évek elején Magyarország nehéz pénzügyi helyzetbe került, ezért az újonnan építendő autópályákat a kormányzat magánberuházásban látta megvalósíthatónak. A koncessziós szerződések értelmében az újonnan elkészülő gyorsforgalmi utakon a beruházó. a felvett hitelek, befektetések megtérülésére - útdíj szedésére volt jogosult. A korszerű, többsávos, biztonságosabb autópálya (díjszedő kapus) és a régi egysávos út (ingyenes) rendszer egymás mellett működött, vagyis amíg a rendszerváltás előtti szakaszokat továbbra is ingyenesen használhatták az utazók, addig az új utakon már közvetlenül is fizetni kellett.

Magyarország első, közvetlen díjfizetéses autópályája az M1-esnek a Győr-Nyugat és Hegyeshalom közötti szakasza volt, melyet az Első Magyar Koncessziós Autópálya Rt. (ELMKA) épített. Az 1996-ban megnyílt útszakaszon a díj szedését a le- és felhajtókon, illetve a Mosonmagyaróvár mellett felépített nyílt pályai kapusoron bonyolították.

A díjfizetést a sajtó és a közvélemény is rendkívül kedvezőtlenül fogadta. 1996-ban 900 forintot kértek a személyautóktól a Győr-Hegyeshalom útszakasz egyszeri megtételéért. A tervezetnél alacsonyabb forgalom és így jelentősen kisebb bevétel miatt ez az összeg 1999 nyarára 1700 forintra nőtt, ezért a forgalom még nagyobb része kerülte el a magyar fizetésekhez mérten igen drága útszakaszt. Az Autóklub perbe is fogta az ELMKA-t az aránytalanul magas útdíj miatt, a pert 1998-ban megnyerte, a díjakat azonban a társaság mégsem csökkentette.

A várttól jóval alacsonyabb forgalmi adatok mellett a bevételek messze elmaradtak a várttól, még az eredetileg tervezett összeg felét sem érték el. Az ELMKA egyre nehezebben tudta fizetni az út építésére felvett hiteleket, 1998 őszére a helyzete odáig romlott, hogy a hitelezőkkel folytatott tárgyalásokba az államot is be kellett vonni. Az ELMKA végül belebukott a vállalkozásba, a magyar állam pedig 1999 nyarán döntést hozott a társaság kivásárlásáról: alig 3,5 évvel a megnyitása után a kormány visszavásárolta a koncessziós jogokat. A cég 2000. szeptember 25-én végelszámolás alá került, majd jelentős veszteséget hátrahagyva megszűnt.
 
Az M1-es autópálya Hegyeshalomnál
Az M1-es autópálya Hegyeshalomnál


2001-ben az állam a Győr-Hegyeshalom közti szakaszt bekapcsolta az egységes állami autópálya rendszerbe. A Mosonmagyaróvárnál felépített díjfizető kapukat lebontották, és a kilométerarányos útdíj helyett - az Ausztriában alkalmazotthoz hasonlóan - időarányos, matricás útdíjfizetési rendszert vezettek be. A kapus díjfizetési módot időközben a matricás megoldás váltotta fel az M5-ös és az M3-as autópálya érintett szakaszain is.

(Forrás:  *MTVA Sajtó- és Fotóarchívum)

Könyvajánló

VALLOMÁSOK, EMLÉKEK


MEGJELENT!   MEGJELENT!   MEGJELENT!


VALLOMÁSOK, EMLÉKEK
- az életről, Kecskemétről


Ötven életút, ötven sikertörténet

(további információk: »» )

 

 

TÁMOGATÓINK

      

A Hírös Naptár Szerkesztősége ajánlata

 

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu