|
|
Bartolomé Esteban Murillo spanyol festő1618. január 1.
1618. január 1-jén született Bartolomé Esteban Murillo spanyol festő, az ibériai barokk egyik legismertebb mestere. Sevillában látta meg a napvilágot, borbély apja tizennegyedik gyermekeként. Korán árvaságra jutott, szinte gyerekként került Juan del Castillo műhelyébe, ahol vásári képeket, oltárterítőket készítettek. Murillo hírnevét a szeplőtelen szüzet ábrázoló képei alapozták meg, az ájtatos témák iránt a spanyol gyarmatokon nagy érdeklődés volt akkoriban.
Az 1650-es évek elején Londonból Sevillába érkezett Pedro Moya festő, aki korábban Van Dyck mellett dolgozott. A fiatal Murillo a flamand képek másolatai láttán rádöbbent, hogy magasabb rendű művészet is létezik az általa addig ismertnél, és tanulmányútra indult, hogy megismerkedjen a jelentősebb mesterek művészetével. Madridban felkereste a szintén sevillai származású Velázquezt, a királyi festőt, akinek támogatása révén láthatta a Pradóban, az egyébként hozzáférhetetlen királyi képtárban, az olasz és németalföldi mesterek képeit. Raffaello, Correggio, Rubens és Van Dyck festményei nyomán jelentek meg az itáliai manierizmus és a flamand realizmus nyomai vásznain, miként Velázquez és Zurbarán naturalizmusa is kimutatható művészetében. Haza térte után Murillo benősült egy gazdag sevillai családba, s ezután már egész életét szülővárosában töltötte. Korábbi ábrázolásmódjától eltávolodott, stílusa megérett, műtermét a város előkelőségei látogatták. Tevékenységét három korszakra osztják: 1645-46-ban festette a sevillai ferences barátok számára Szent Ferenc és más szentek életének 11 jelenetét - e megbízást azért kapta, mert ő volt a legolcsóbb. 1650-ben készült Utolsó vacsorája a sevillai Stanta Maria la Blanco templom számára - e képeinek stílusát "friónak", fagyosnak nevezik. Kissé szentimentális, álmodozó szépséggel telített kompozíciók, bájos típusok, könnyed, kellemes színek jellemzik "calido" azaz meleg második periódusát. Harmadik korszakát 1660-tól, Velázquez halálától számolják, ezt "vaporoso", elködlő jelzővel illetik. 1663-64-ben az Ágoston rendiek templomának főoltárát, majd a kapucinusok kolostortemplomának oltárait festette. 1667-68 közt készítette a sevillai katedrális falképeit Szent Antalról és Szent Izidorról. Ekkori legjelesebb munkája a sevillai Könyörületesség Kórházának művészi kialakítása - a homlokzati csempedíszítést is ő tervezte. Itteni 11 képe közül a leghíresebbek a a Tékozló fiú, a (magyarországi) Szent Erzsébet ótvarosakat gyógyít s a Mózes - ezeket Ceán Bermudez műkritikus, Goya barátja minden művészetek csúcspontjaként értékelte. Utolsó éveiben az augusztinusok s az elaggott papok otthona számára dolgozott. Ez utóbbi művei révén egy időben az európai festészet egyik legnépszerűbb alkotója volt, sokáig spanyol Raffaellónak nevezték. Stílusában a spanyol realista hagyományok a késő itáliai reneszánsz megszépítő tendenciáival keverednek, kései képein már a rokokó elemeit is megtalálhatjuk. Oltárképein sevillai népi típusokat ábrázolt egyszerű emberi környezetben s csendéletszerű részleteket is megjelenített.
Murillo: Angyali üdvözlet
Murillo 1660-ban az akkor alapított sevillai festőakadémia elnöke lett, így számos követője is akadt, de ők inkább csak érzelmes modorát, nem festői erényeit: színérzékenységét, finom kompozícióit vagy a gyermekek világának pontos megfigyelését vették át. Igen termékeny művész volt, több száz képet festett. Vallásos tárgyú alkotásai közül Madonna-képei voltak népszerűek, többször megfestette a Szeplőtelen fogantatást. Zsánerképei közül a sevillai utcagyerekek világát megörökítő festményei híresek. A művész A fiúcskát tetvésző öregasszonyban a banális cselekményt az elsőrangú életképfestészet szintjére emeli, A kis gyümölcsáruslány gyöngéd kecsessége Murillo kedvenc témáját, az ártatlan gyermekkort idézi. Hatvannégy évesen Cádizban, a kapucinusok templomában Szent Katalin képének festése közben leesett az állványról s belső zúzódásokat szenvedett. Hazavitték Sevillába, de sérüléseibe néhány hónap múlva, 1682. április 3-án belehalt. Népszerűségét szűkebb hazájában, Andalúziában senki sem érte el. Képei egyebek között a párizsi Louvre, a firenzei Pitti, a madridi Prado és a szentpétervári Ermitázs múzeumokban láthatók. Több művét, így A kis Jézus kenyeret osztogat a zarándokoknak, a Menekülés Egyiptomba, A Szent család a kis Keresztelő Szent Jánossal és Férfiképmás címűeket a budapesti Szépművészeti Múzeum őrzi, ezek az alkotások az Esterházyak révén kerültek hazánkba. Murillo szentjeit és Jézuskáit rózsaszín pára vonja be, soká tartó hírnevét bájos gyerekalakjai révén szerezte, de ma is az ő modorát követik a sokszorosított primitív szentképek. Székely András szerint, bár akaratlanul, ő hozta létre a 20. századi giccs egyik alapformáját. 2000-ben Budapesten 44 millió forintért kelt el Murillo A bűnbánó Madonna című műve, bár e kép eredetiségét vitatják. (Forrás: *MTI-Panoráma - Sajtóadatbank) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||