|
|
Ausztráliába készülnek2015. február 24.
Új kihívást keresett magának a Kecskeméti Főiskola járműépítő eco-marathon csapata, amely négy év alatt a világ élvonalába küzdötte fel magát. Megaméter nevű járművük olyan keveset fogyaszt, hogy 1 liter benzinnel 3082 km-t tudna megtenni. Most nem kevesebbre vállalkoznak, mint hogy saját fejlesztésű és építésű napelemes járművükkel, a MegaLuxszal átszelik az ausztrál kontinenst versenybe szállva a világ nagy egyetemeivel.
A sivatagon keresztül vezet az a 3 ezer kilométeres út, amelyet a kecskeméti főiskolások is meg szeretnének tenni a World Solar Challenge verseny keretében 2015 októberében. Hasonlóan az eco-marathonhoz, ez a verseny is az energiatakarékosságról szól, hiszen a rajthoz álló járművek kizárólag a nap energiáját hasznosíthatják, bár a sebesség nagyobb, legalább 80-110 km/óra. Hogy mennyire nem egyszerű feladatról van szó, jól mutatja, hogy a legutóbbi versenyen a 33 indulóból csak 10 csapat ért célba. A járművek minden nap reggel 8-tól este 5-ig haladhatnak, akkor a csapatnak tábort kell vernie a sivatagban – ahol éppen járnak. A versenyt az a csapat nyeri, amelyiknek a járműve először halad át a célvonalon az Ausztrália déli partján található Adelaide városában. Ennek a projektnek sokkal nagyobb a költségvetése, mint az eco-marathon részvételnek, de már azon a versenyen is bizonyítottuk, hogy a siker nem csak a pénzen múlik – hangsúlyozza Kutasi Zoltán, aki alapító tagja volt az eco-marathon csapatnak is. Ott is magunk mögé utasítottunk jóval nagyobb költségvetéssel dolgozó csapatokat, amelyek irigykedve nézték a mi eredményeinket. Ausztráliában a cambridge-i egyetemtől a japán tokai egyetemig a legrangosabb intézmények járművei lesznek ott. Egy kis magyar főiskolaként már arra is büszkék lehetünk, hogy ki tudunk állni – Közép-Kelet-Európából egyedüliként – , de remélem, ennél azért többet tudunk majd felmutatni. A csapat már „kinőtte” a Kecskeméti Főiskola nem túl méretes hallgatói műhelyét, ahol az intézménynek világsikert hozó Megaméter is készült, mert a MegaLux mérete jóval nagyobb, ezért a hallgatók egy külön termet kaptak a munkára. A járművön maximum 6 négyzetméternyi napelemet helyezhetnek el és helyet kaphat egy Li-Ion akkumulátor is az energia tárolására. Az áramlásvizsgálatok alapján megtervezett karosszéria – hasonlóan a Megaméterhez – szénszál erősítésű méhsejtes kompozit műanyag lesz, és a futómű elemeinek egy része is szintén ebből az anyagból készül majd. A jármű négykerekű, egy-kerék meghajtású lesz és hidraulikus fékrendszerrel működik. A járművezérlő elektronikához a vezérlő egységet egyedileg fejlesztik. A jármű építésével a tervek szerint haladunk – magyarázza Kutasi Zoltán. Egy ilyen projektnél nagyon hosszú az előkészítő folyamat, a tervezés, a számítógépes szimuláció, a negatív szerszámok elkészítése, de most már hamarosan kezdődhet a gyártás. Ha továbbra is így haladunk, akkor július elejére készen lesz a MegaLux, amit a tesztelés követ majd. Ez azért különösen fontos, mert a járműtől nagyon komoly teljesítményt várunk nem könnyű feltételek között. Támogatók, segítők nélkül azonban most sem boldogulna a csapat. Az eco-marathonon elért eredményeiket sokan ismerik és elismerik az országban és külföldön egyaránt. Ki így, ki úgy segíti a csapatot: munkával, műhelyhasználattal, árengedménnyel, de persze jól jön a pénzbeli támogatás is, mert önmagában a jármű és a csapat eljuttatása a versenyre is tetemes költség. Ahogyan a csapattagok mondják, bele sem mertek volna vágni ebbe a nagyszabású projektbe, ha nem tudtak volna már felmutatni valamit, ami igazolhatja a támogatóknak, hogy egy tehetséges, elkötelezett és lelkes csapatról van szó, amely komolyan megdolgozik a sikerért. (Forrás: *Kecskeméti Főiskola) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||