|
|
Alberto Giacometti svájci szobrász1966. január 11.
1966. január 11-én hunyt el Alberto Giacometti svájci szobrász és grafikus, a 20. századi szobrászat egyik kiemelkedő mestere.
1901. október 10-én született a svájci Borgonovóban, az ismert posztimpresszionista festő, Giovanni Giacometti legidősebb fiaként. Ábrázolótehetsége és sajátos látásmódja már gyerekkorában megmutatkozott. A középiskola után a genfi képzőművészeti iskolában tanult. 1920-ban elkísérte apját a Velencei Biennáléra, és Olaszországban maradt. Végiglátogatta a régi korok művészetét őrző helyeket, megismerkedett az etruszk művészettel is. 1922-ben Párizsba utazott, ahol előbb az orosz Archipenko, később a Rodin köréhez tartozó Bourdelle tanítványa lett, szobrai tüntetően realisztikusak, valósághűek voltak. 1925-ben öccsével, egyben legkedvesebb modelljével, Diegóval közös párizsi műtermet nyitottak, ekkortájt kubista jellegű alkotások (Kanálasszony, 1926-1927) kerültek ki a keze alól. Bemutatkozott első, mérsékelt érdeklődést kiváltott kiállításán is. 1927-ben önállósult, saját műtermet nyitott a Rue Hippolyte-Maindronon, amely élete végéig műterméül szolgált, mindössze az 1942 és 1945 közötti éveket töltötte Genfben, ahová a háború elől menekült. Az első elismeréseket sima, lapszerű szobraival vívta ki (Figyelő fej, 1927-1928). Ekkor már teljesen felhagyott a valóság ábrázolásával. Leegyszerűsített formákkal kísérletezett, kisméretű szobrokat készített. A harmincas évek elején erotikus motívumai már szürrealizmusba hajlottak, ide sorolható a Felfüggesztett golyó (1931), a sokkoló Elvágott torkú nő (1932), valamint a Palota hajnali négykor (1932) című kompozíció drótvázszerű plasztikája. 1936-1940 között az emberi fej megformázása, a tekintet kifejező erejének megragadása foglalkoztatta. Szobraiban megszállottan igyekezett visszaadni az egyedi valóságlátását tökéletesen kifejező alakokat. Addig alakította őket, míg körömvékonyak és cigarettás doboz nagyságúak nem lettek. Egy barátja írta erről, ha Giacometti szobrot készít rólad "a fejed a kés pengéjéhez lesz hasonlatos". A genfi évek alatt bútorkészítőként és lakberendezőként tartotta fenn magát, megismerkedett későbbi feleségével, Annette Armmal, és tovább folytatta a miniatürizálást. Genfi művei elfértek hat gyufásdobozban. Alberto Giacometti párizsi stúdiójában, 1945-1946-ban (Magnum Photos, foto: Henri Cartier-Bresson) Párizsba visszatérve ábrázolásmódja inkább a tér valós dimenzióihoz igazodott, de alakjai megnyúltak, karóvékonyra, csontvázszerűre keskenyedtek. Ekkor készült rücskös felületű szobrai (Nagy figura, 1947, Három lépő férfi, 1949, A szekér, 1950) mára emblematikus alkotásaivá váltak. Szobrászként 1948-ban – barátja, az egzisztencialista filozófus, Jean-Paul Sartre ajánlásával - megnyitott New York-i kiállításán aratott átütő sikert, festészetét csak az 1950-es évek végétől kezdték értékelni. Az 1950-es évektől kizárólag modell után dolgozott, családját, barátait, ismerőseit örökítette meg, a Nagy Diego-fejet (1954) például az öccséről formázta. Ezzel egy időben, a Velencei Biennálén való részvétel reményében újabb egész alakos szobrok mintázásába kezdett. Velencei nők (1956) sorozatának alakjai korábbi figuráihoz képest testesebbek, robusztusabbak lettek. Az 1950-es évek közepétől modelljeiről festménytanulmányokat készítve jutott el a kései, szuggesztív portrékig, melyeken a modell mind közvetlenebb megragadására törekedett. Így születtek meg az 1960-as években kései főművei, a feleségéről, Annette-ről, egy Caroline nevű modellről és Eli Lotar francia fotográfusról készült festményei és büsztjei. Alberto Giacometti svájci szobrász Három sétáló férfi című alkotása (Riehen, 2009. május 28. - MTI/EPA/Georgios Kefalas) 1962-ben a Velencei Biennálé nagydíjával, 1964-ben a Guggenheim-díjjal tüntették ki. Népszerűsége egyre nőtt, számos nagy kiállításon mutatkozott be. Időközben azonban egészsége megromlott, hatvannégy éves korában, 1966. január 11-én szívbetegségben halt meg a graubündeni Churban. Szülőhazája az 1998-ban kiadott százfrankossal tiszteleg az emléke előtt, a bankjegy címoldalán a művész képmása, hátoldalán A sétáló férfi, I (1961) című szobrának képe látható. Halálának ötvenedik évfordulója alkalmából a londoni National Portrait Gallery (Nemzeti Arcképtár) Pure Presence címmel nyitotta meg első önálló Giacometti-kiállítását. 2004-ben a budapesti Szépművészeti Múzeumban volt kiállítása. Szobrai a világ legdrágább művei közé tartoznak. A mutató ember (1947) című életnagyságú alkotása 2015-ben rekordáron, 141 millió dollárért (38,6 milliárd forintért) cserélt gazdát. (Forrás: *MTVA Sajtó- és Fotóarchívum) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||