főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. november 24.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

A magyar autógyártás1905. május 31.

1905. május 31-én indult el az első magyar gyártmányú gépkocsi, melyet budapesti próbaútján Csonka János vezetett. Ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének.

Csonka János a karburátor és a porlasztó egyik feltalálója 1900-ban háromkerekű, motoros, levélgyűjtő járművet konstruált a Postának. A 2,3 lóerős triciklik főleg Pesten jártak, vezetőjük mellett 50 kilós postazsákkal, csúcssebességük 25 km/óra volt. 1900. november 19-től 25 évig álltak a Posta szolgálatában, rajtuk jelent meg az alumínium szerkezeti anyagként.

A Magyar Királyi Posta- és Távirdaigazgatóság 1903-ban postaautók beszerzésére írt ki nemzetközi pályázatot, amelyre a vezető autógyárak legújabb típusaikat küldték. A zsűri egyhangú elismerését mégis Csonka János konstrukciója vívta ki, a megrendelést is ő nyerte el. Kocsijainak négyhengeres motorja, két blokkból összeszerelt ikerhenger-tömbje, differenciálműve, két lánckerekes hátsótengely-meghajtása, sorosan kapcsolt sebességváltója volt, és mindenütt golyóscsapágyat alkalmazott. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban folyó szerelést Csonka vezette, megalapozva ezzel a későbbi Rába autógyárat.

A Csonka János-féle gépjármű utasaival
A Csonka János-féle gépjármű utasaival. A régi autót az Autóközlekedési Technikum és a Budapesti Autójavító Vállalat dolgozói helyezték üzemképes állapotba.
(Budapest, 1961. június 5. - MTI Fotó: Bojár Sándor )

Az első magyar gyártmányú gépkocsi 1905. május 31-én a Műegyetem udvaráról indult el kétezer kilométeres próbaútjára. Nagy kört tett a fővárosban, majd a Felvidék, Erdély és az Alföld alig kiépített útvonalairól üzemzavar nélkül ért haza. A négyütemű, vízhűtéses motorral ellátott csomagszállító autó 26 km/óra átlagos sebességgel haladt, csúcssebessége 35 km/óra volt. A korabeli jegyzőkönyvek szerint "a szóbanforgó automobil jármű a legelső ilynemű magyar gyártmány, mely a szállító czég saját, eredeti tervei alapján, magyar iparosok által, majdnem kizárólag magyar anyagból készült." Ettől az időponttól számítják a magyar autógyártást. A megbízhatóságuk miatt Doxának nevezett kocsikat, a 2 köbméter hasznos térfogatú járműveket 1906. január 15-től alkalmazta a Posta.

Csonka JánosCsonka János a Magyar Automobil Club alapító tagja volt, és a Club elnöke, Zichy Béla számára is készített egy 25 lóerős személykocsit, több újítással, a jármű évtizedekig működött hibátlanul. Az ő tervei alapján a Posta 1908-ban két 16 lóerős kocsit rendelt a Röck István Első Brünni Gépgyártól. Ezek a járművek voltak az első magyar gyártmányú gépkocsik, amelyek nemzetközi versenyen vettek részt a Német Autó Club által kiírt Berlin-Zsolna-Budapest-München-Berlin-útvonalon. Hibapont nélkül végeztek, egyikük helyezést ért el.

1909-ben épített kocsija még az 1930-as években is az utakon futott, és az 1934. évi margitszigeti versenyen szépségdíjat nyert ez a 4 lóerős, egyhengeres kisautó (a motor hengerfurata 90 mm, lökete 100 mm volt, a sebességváltóval egy tömböt alkotott). A konstruktőr kardánhajtást alkalmazott lánc helyett, és termoszifon hűtést használt, maga gyártotta a motort, hajtóművet, kocsiszekrényt és az alvázat. Az első kardános magyar gépkocsiból három készült. Ekkoriban Szám Géza és Hóra Nándor is épített Peugeot-alkatrészekből gépkocsikat, de ezek egyedi darabok voltak, a gyártáshoz nem volt sem tőkéjük, sem ipari hátterük.

A Röck Gépgyár Csonka János tervei szerint 11 ülőhelyes autóbuszt készített, amelyet a Posta 1910. augusztus 1-jén állított forgalomba. 10 darab készült belőlük, de tehergépkocsit is gyártottak Csonka tervei alapján. A Westinghouse cég 1908-ban Aradon alapította meg a Magyar Automobil Részvénytársaság, Arad (MARTA) gyárat. Itt készültek Budapest emeletes buszai és az évtizedekig futó szürketaxik is.

(Forrás:  *MTVA Sajtó- és Fotóarchívuma)

Könyvajánló

VALLOMÁSOK, EMLÉKEK


MEGJELENT!   MEGJELENT!   MEGJELENT!


VALLOMÁSOK, EMLÉKEK
- az életről, Kecskemétről


Ötven életút, ötven sikertörténet

(további információk: »» )

 

 

TÁMOGATÓINK

      

A Hírös Naptár Szerkesztősége ajánlata

 

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu