|
|
A magyar autógyártás1905. május 31.
1905. május 31-én indult el az első magyar gyártmányú gépkocsi, melyet budapesti próbaútján Csonka János vezetett. Ez a nap tekinthető a magyar autógyártás kezdetének.
Csonka János a karburátor és a porlasztó egyik feltalálója 1900-ban háromkerekű, motoros, levélgyűjtő járművet konstruált a Postának. A 2,3 lóerős triciklik főleg Pesten jártak, vezetőjük mellett 50 kilós postazsákkal, csúcssebességük 25 km/óra volt. 1900. november 19-től 25 évig álltak a Posta szolgálatában, rajtuk jelent meg az alumínium szerkezeti anyagként. A Magyar Királyi Posta- és Távirdaigazgatóság 1903-ban postaautók beszerzésére írt ki nemzetközi pályázatot, amelyre a vezető autógyárak legújabb típusaikat küldték. A zsűri egyhangú elismerését mégis Csonka János konstrukciója vívta ki, a megrendelést is ő nyerte el. Kocsijainak négyhengeres motorja, két blokkból összeszerelt ikerhenger-tömbje, differenciálműve, két lánckerekes hátsótengely-meghajtása, sorosan kapcsolt sebességváltója volt, és mindenütt golyóscsapágyat alkalmazott. A győri Magyar Waggon és Gépgyárban folyó szerelést Csonka vezette, megalapozva ezzel a későbbi Rába autógyárat. A Csonka János-féle gépjármű utasaival. A régi autót az Autóközlekedési Technikum és a Budapesti Autójavító Vállalat dolgozói helyezték üzemképes állapotba.
(Budapest, 1961. június 5. - MTI Fotó: Bojár Sándor )
Az első magyar gyártmányú gépkocsi 1905. május 31-én a Műegyetem udvaráról indult el kétezer kilométeres próbaútjára. Nagy kört tett a fővárosban, majd a Felvidék, Erdély és az Alföld alig kiépített útvonalairól üzemzavar nélkül ért haza. A négyütemű, vízhűtéses motorral ellátott csomagszállító autó 26 km/óra átlagos sebességgel haladt, csúcssebessége 35 km/óra volt. A korabeli jegyzőkönyvek szerint "a szóbanforgó automobil jármű a legelső ilynemű magyar gyártmány, mely a szállító czég saját, eredeti tervei alapján, magyar iparosok által, majdnem kizárólag magyar anyagból készült." Ettől az időponttól számítják a magyar autógyártást. A megbízhatóságuk miatt Doxának nevezett kocsikat, a 2 köbméter hasznos térfogatú járműveket 1906. január 15-től alkalmazta a Posta. Csonka János a Magyar Automobil Club alapító tagja volt, és a Club elnöke, Zichy Béla számára is készített egy 25 lóerős személykocsit, több újítással, a jármű évtizedekig működött hibátlanul. Az ő tervei alapján a Posta 1908-ban két 16 lóerős kocsit rendelt a Röck István Első Brünni Gépgyártól. Ezek a járművek voltak az első magyar gyártmányú gépkocsik, amelyek nemzetközi versenyen vettek részt a Német Autó Club által kiírt Berlin-Zsolna-Budapest-München-Berlin-útvonalon. Hibapont nélkül végeztek, egyikük helyezést ért el. 1909-ben épített kocsija még az 1930-as években is az utakon futott, és az 1934. évi margitszigeti versenyen szépségdíjat nyert ez a 4 lóerős, egyhengeres kisautó (a motor hengerfurata 90 mm, lökete 100 mm volt, a sebességváltóval egy tömböt alkotott). A konstruktőr kardánhajtást alkalmazott lánc helyett, és termoszifon hűtést használt, maga gyártotta a motort, hajtóművet, kocsiszekrényt és az alvázat. Az első kardános magyar gépkocsiból három készült. Ekkoriban Szám Géza és Hóra Nándor is épített Peugeot-alkatrészekből gépkocsikat, de ezek egyedi darabok voltak, a gyártáshoz nem volt sem tőkéjük, sem ipari hátterük. A Röck Gépgyár Csonka János tervei szerint 11 ülőhelyes autóbuszt készített, amelyet a Posta 1910. augusztus 1-jén állított forgalomba. 10 darab készült belőlük, de tehergépkocsit is gyártottak Csonka tervei alapján. A Westinghouse cég 1908-ban Aradon alapította meg a Magyar Automobil Részvénytársaság, Arad (MARTA) gyárat. Itt készültek Budapest emeletes buszai és az évtizedekig futó szürketaxik is. (Forrás: *MTVA Sajtó- és Fotóarchívuma) Könyvajánló
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||