főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. november 23.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

VALLOMÁSOK: Pintér Gábor főpályamester, feltaláló75

PinterGabor
75 éves Pintér Gábor vasúti főpályamester, feltaláló. 1939. június 3-án Kiskunfélegyházán született.
Általános iskoláit Kecskeméten végezte. Gimnáziumi tanulmányait is a hírös városban, a piaristáknál kezdte meg. 1954-ben azonban a Rákosi-rendszer kiszolgálói édesapját megzsarolták – ha gyermeke marad a kegyesrendieknél, úgy elveszti állását –, ezért az első év után ott kellett hagynia az iskolapadot. A vasútnál kapott munkát, és negyven év után onnan ment nyugdíjba. Segédmunkásként kezdett, azután brigádvezető, majd kiskunfélegyházi pályamester lett. 1980-tól 1994-ig Kecskeméten dolgozott, a Cegléd–Kiskunfélegyháza fővonal főpályamestere volt. Mindig gyakorlatiasan gondolkodott, a munkafeltételeket, a technológiai folyamatokat igyekezett célszerűsíteni. A MÁV-nál eltöltött négy évtized alatt 50 újítását elfogadták. A vasbetonalj javítását a vasúttársaság ma is az ő elképzelése szerint végzi.

Otthonában kutyájával

„Őseim, nagyszüleim még alföldi földmívesek voltak, apám azonban anyag-osztályvezetőként már a vasútnál szolgált. Később bátyám és én is MÁV-alkalmazottak lettünk, otthon gyakran a vasút adta beszélgetéseink, vitáink témáját.

1946-ban apámat Kiskunfélegyházáról Kecskemétre helyezték. Szolgálati lakást kapott, és a család vele együtt ide költözött. Az általános iskolát az úgynevezett sárga iskolában kezdtem meg. Az első év után a fiúkat áttették a piaristákhoz, majd az államosítás után Jókai utcai Általános Iskolának keresztelték át az épületet.

A nyolc elemi után szüleim a piarista gimnáziumba írattak be. Egy év múlva, 1954-ben azonban apámat a vasútnál válaszút elé állították: vagy kivesz az egyházi iskolából vagy felmondanak neki. Nehéz évek voltak, megélhetésünk biztosítása érdekében apám inkább kivett a gimnáziumból.

A MÁV-nál kaptam én is munkát, néhány évig segédmunkásként dolgoztam. Később Budapesten elvégeztem a Pályafenntartási és Vasútépítési Technikumot, illetve a MÁV tisztképző tanfolyamát is. Így előbb egy 10-12 fős brigád vezetője, majd egyéves gyakornokoskodás után 1970-ben Kiskunfélegyházán pályamester lettem. Tíz évig láttam el ezt a feladatot, közben egy több milliárd forintos beruházás, az ottani állomás-átépítés részese voltam.

1980-ban Kecskemétre hívtak, a vasút egyik legnagyobb felelősséget igénylő munkájával bíztak meg. Főpályamesterként a Cegléd–Kiskunfélegyháza fővonal vasútforgalmának biztonságáért feleltem. A 62 kilométeres szakasz folyamatos ellenőrzése, a hibák azonnali javítása volt a feladatom. A teljes felelősséget egyedül én viseltem, ha bármikor csörrent a telefonom, azonnal indulnom kellett.

Negyven évig dolgoztam a vasútnál, ezalatt számos újítással próbáltam munkánkat egyszerűsíteni, megkönnyíteni. A rakodást végző vasúti traktorEzek közül ötvenet hivatalosan is elfogadtak. A vasbetonalj javítását ma is az általam kidolgozott technológiával végzik. Mindezekért számos szakmai elismerést, kiváló újító és kiváló feltaláló kitüntetéseket kaptam.

A rakodást végző vasúti traktor 

1994-ben nyugdíjba mentem. Néhány évig feleségem kárpótlás során visszakapott földjén gazdálkodással próbálkoztunk. Aszályos évek voltak, hamar felhagytunk a földműveléssel. A vejemmel közösen alapított családi vállalkozásunk annál sikeresebb lett. A DEXTRON Kft. a vasúti pályafenntartáshoz szükséges anyagok és kéziszerszámok, illetve a pályaépítési és karbantartási kisgépek gyártásával foglalkozik. Kísérletező-újító hajlamomnak itt is hasznát vettük. Az általunk készített vasúti traktorral – amely a Nemzeti Közlekedési Hatóság Kiemelt Ügyek Igazgatósága Vasúti Főosztálya engedélyével működik – vasúti rakodást végzünk az egykori házgyár területén.

A vasút az életem, a hobbim, álmaim is ehhez a szakmához fűződnek. Most például azt tervezem, hogy vejemmel közösen egy kis traktort építünk, ami a jelenleg nem működő Kecskeméti Kisvasút nyomvonalán járna. A speciális jármű egyrészt a vasúti pálya gaztalanítását környezetbarát vegyszerezéssel oldaná meg, másrészt a Kecskemét-Kiskunmajsa közötti több mint száz kilométer hosszú vasúti szakasz hibáit is föl tudná mérni. Elképzelésemet az illetékes vezetőknek már elküldtem, remélem, kedvezően fogadják!”

(Lejegyezte: Varga Géza)

TÁMOGATÓINK

     

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu