|
|
VALLOMÁSOK: Balanyi Károly Ferenczy-díjas grafikus- és zománcművész7070 éves Balanyi Károly grafikus- és zománcművész, ügyvezető. Kecskeméten született 1946. október 12-én. Általános és középiskoláit szülővárosában végezte: előbb a Gáspár András Helyiipari Iskolában, majd a Berkes Ferenc Közgazdasági Technikumban tanult. Ezt követően férfiszabó, építőipari normás, állami gazdasági könyvelő és dekoratőr volt. 1971 és 1973 között a Pannónia Filmstúdió kecskeméti rajz- és animációs műtermében, azután az Erdei Ferenc Művelődési Központban dolgozott. 1985-től 1990-ig a Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely tervezője, műhelyvezetője volt. 1990 óta szabadfoglalkozású művész, 1998 óta a B4 Stúdió Bt. néven alapított családi vállalkozás ügyvezetője. Közben 1989 és 1996 között Zebegényben, a Szőnyi István Képzőművészeti Szabadiskolában tűzzománcot tanított. Önerőből, önképzéssel sikerült képzőművészeti pályára állnia. Grafikáin és tűzzománcain gyakran alkalmazza a szitanyomást és a fotografikát, kutatva a zománcművészet hagyományostól eltérő új lehetőségeit. Magyarországon és külföldön rendszeresen kiállít, köztéri zománcmunkái az ország számos városában megtalálhatóak. Kiállításokhoz kapcsolódó könyvek, katalógusok szerkesztője, többek között Noel Ö. Gáborról, Kalmárné Horóczi Margitról és Bagi Béláról írt kismonográfiát. A Köztér című kecskeméti közéleti lapban rendszeresen publikált. 2006-ban munkásságát bemutató kismonográfia jelent meg, míg 2016 októberének végén az elmúlt évtizedben készült alkotásait, törekvéseit összegző mű lát napvilágot. A MAOE megyei képviselője volt, a Magyar Grafikusművészek Szövetsége és a Magyar Képző- és Iparművészeti Szövetség tagja, a Tűzzománcművészek Magyar Társasága alelnöke, a Kecskeméti Képzőművészek Közössége elnöke, a Szentcsalád Plébánia Képviselő Testületének világi elnöke és a Szent Ágoston Kör vezetője. Az elmúlt évtizedekben számos szakmai elismerést kapott, pl.: Bács-Kiskun Megyei Téli Tárlat Díja (1980), Pilinszky János-díj (2000), Tűzdíj (2001), Első Nemzetközi Budafoki Tűzzománcművészet Triennálé MAOE Nagydíja (2001), Bács-Kiskun Megye Közművelődési Díja (2006), Ferenczy Noémi-dij (2009), Bozsó János-díj (2012), Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhely nagydíja (2013). Szüleimmel és két bátyámmal „Kecskeméten, pontosabban Kecskemét külterületén – Úrrét pusztán – gazdálkodó családban születtem. Szüleim földművelő parasztemberek voltak. Hárman vagyunk testvérek, két bátyám után láttam meg a napvilágot, azaz én vagyok a legkisebb. Idősebb bátyám, János Kecskeméten él, előbb gépészmérnök diplomát szerzett, azután közgazdasági területen dolgozott: a nyomdában volt főkönyvelő, pénzügyi igazgatóhelyettes. Fiatalabb bátyám, Sanyi Balatonfüreden lakik, sok területen kipróbálta tehetségét, volt könyvkötő, zenész – játszott hajón is –, jelenleg pályázatírással és értékbecsléssel foglalkozik.
Két bátyámmal, 1951-ben Feleségemmel és két fiunkkal Esküvőnk után, 1969-ben Izsákra költöztünk. Én az ottani állami gazdaságban kaptam munkát, kerületi könyvelőként többek között a baromfitelep és egyes mezőgazdasági területek pénzügyeit kellett intéznem. Ez a munka sem állt túlságosan közel hozzám. Ellenben rajzolni mindig nagyon szerettem – osztályfőnököm, Varga Mihály, a Forrás későbbi főszerkesztője javaslatára már ipari tanuló koromban elkezdtem járni a Mátis Kálmán által alapított, Goór Imre vezette képzőművész szakkörbe –, s amikor 1971-ben, a Pannónia Filmstúdió akkor induló kecskeméti műtermébe rajzoló embereket kerestek, Imre bácsi engem javasolt oda.
Családommal beköltöztünk Kecskemétre, a rajzfilmstúdió segítségével kapott tanácsi lakásba, s a következő években animációval foglalkoztam. Ez a kaland sem tartott azonban túl sokáig. Hamar kiderült, hogy engem nem erre találtak ki, nem vagyok az a »könnyűkezű« rajzoló, aki sorozatban nyomja az azonos minőségű fázisrajzokat. A kapcsolatom azóta is jó velük, de előbb 1973-ban átmentem az Alföld Áruházba dekoratőrnek, majd 1975-től az Erdei Ferenc Művelődési Központban helyezkedtem el, és a következő 10 évben grafikusként, kiállításrendezőként, illetve művészeti előadóként ott dolgoztam. Ezt már szerettem, mert a képzőművészettel foglalkozhattam, kapcsolatokat tudtam építeni, olyan mestereket hívtam meg, mint például Korniss Dezső, Gyarmathy Tihamér, Németh József, Berki Viola, Kokas Ignác stb.
Műteremben
Szitanyomás az Erdei Ferenc Az Erdeiben kiváló szakmai gárdával dolgoztam együtt. A kollégákkal jól meg is voltam, de az akkori megyei vezetőkkel már adódtak konfliktusaim. Nehezen viseltem, ha a pártbizottság döntése miatt egy előkészített kiállításom helyett, azt visszamondva, más művész munkáit kellett tető alá hoznom. Kaptam kritikát azért is, mert a kortárs képzőművészek közül az akkor még kevésbé elfogadott kiváló alkotókat is meghívtam. 1985-ben azután váltottam, a művelődési központban fölmondtam, és néhány hónap múlva az akkor alakuló zománcművészeti alkotóműhely munkatársa lettem. Ekkor már élő kapcsolatom volt ezzel a művészeti ággal, mert két évvel korábban, amikor a GAMF-on működő nemzetközi zománcművészeti szimpóziumok munkáját segítettem, Turi Endre felhívta a figyelmemet arra, hogy vannak olyan zománcanyagok, amelyeket szitanyomással is lehet használni. Ekkor kezdtem meg ismerkedni a zománccal, és fantasztikus élményben volt részem. Fotósként előhívom a filmet, kinagyítom és már kész is a mű. Grafikusként nyomdai síkfilmeket csináltatok, esetleg színre bontottan, azután kézi eljárással nyomósablont fabrikálok, fényérzékenyítek egy szitát, amire rá tudom fotózni a filmet, erről készül a nyomat. Zománcosként azonban csak ezután kezdődik a java. Általában acéllemezen dolgozom, amit először két-három soron le kell alapoznom, háttérszíneket viszek föl, a fotónak megfelelően megdolgozom a háttereket, és akkor jön a zománcnyomat szitanyomással – többszínnyomást is ki szoktam próbálni –, azután még dolgozok egy kicsit rajta, s utána megy az egész a kemencébe. A mű ott születik meg, 830 fokon, amibe nekem már nincs rálátásom, csak várni tudok. Ebben az a különlegesen izgalmas, hogy nem azokat a színeket kapom vissza, amiket fölfestettem. A kiégetés után a színek megtisztulva, újfajta minőségben jönnek elő a kemencéből. A bennem lévő összes gondolati, lelki és szellemi tartomány, meg a zománc és az acéllemez összeolvad egy műalkotássá. Amikor kiveszem, akkor még semmit sem látok mindebből, csak egy vörösen izzó lemezt, s amint hűl visszafelé – ez hasonlít a fotók előhívásához –, ahogy hűl az acél, úgy jönnek elő a színek. Amikor a mű megszületik, az tagadhatatlanul egy kegyelmi állapot! Az nem csak én vagyok, azt nem csak én csinálom, ahhoz valami segítség kell föntről! Ezt a folyamatot végigélni csodálatos érzés!
Öt évig dolgoztam a Nemzetközi Zománcművészeti Alkotóműhelyben, azután jött a rendszerváltás, szabadúszó lettem, 1998 óta pedig a családi vállalkozásban készítek grafikákat, festményeket, zománcképeket, és minden feladatot elvállalok, a minek köze van a grafikához, vagy a zománchoz. Egyik fiam épületeket tervez, a másik szobrászként dolgozik, szoktam is mondani: akár katedrálisokat is tudnánk együtt építeni, ha szükség lenne rá.
Ebben a bolond világban, ami egyáltalán nem a művészetről szól, szükség van a megtartó erejű közösségekre. Kimondva vagy kimondatatlanul ezzel a céllal alakult meg 1988 januárjában a Kecskeméti Képzőművészek Közössége. Nem sokkal később én is csatlakoztam hozzájuk. Egy darabig még Goór Imre bácsi volt a csapat vezetője, majd amikor ő képviselő lett, rövid ideig Bagi Béla vezette a közösséget, azután 2003-2004 körül átadta a feladatot nekem. Szakmailag és emberileg is segítjük, erősítjük egymást, 1998 óta nyári alkotótáborokban is együtt dolgozunk, együtt élünk. Amennyire lehet, pályázati pénzeket is próbálunk szerezni az alkotómunkához. Egy-egy kiállítás szervezésével műveinket is megmutatjuk, illetve a Nyitott Műterem sorozatunkban tagjaink közül már sokakkal megismerkedhettek a kecskeméti művészpártolók. Igyekszünk értékeinket is menteni: a város második világháború utáni képzőművészeti életét megpróbáljuk dokumentálni – sajnos, igen jelentős életművek kallódtak már el –, 2003 óta 8 kismonográfiát jelentettünk már meg.
Budafokon, 2006-ban
A Tűzzománcművészek Magyar Társaságának munkájában is aktívan részt veszek. Sok évig nemzetközi triennálék házigazdái voltunk, katalógusokat jelentettünk meg, valamint a Budafoki Zománcgyárban nemzetközi workshopokat szerveztünk. Ez utóbbi program számomra mindig fantasztikus élmény volt! Egy gyárban zománcozni? Én különben is szeretem az öreg, lerobbant gyárépületeket, a régi masinákat – 110 éves futószalag, alagútkemence stb. –, de ott egy hétig »zabáltuk« a zománcot, négyzetméteres táblákat tudtunk egybeégetni. Sajnos, a gyár 2010-ben csődbe ment, azóta már kisebb léptékben, visszafogottan működünk: a workshopokat a kecskeméti alkotóházban minden év augusztusában megtartjuk, és évente egy-két kiállítást is rendezünk.
Harmadnapra (2016)
Persze azért nem vagyok én ennyire pesszimista, bár a képeimre azt mondják, hogy néha depresszívek. Nem tudom. Én szeretem a mély színeket meg a sötét színeket, csak jó világítás kell, akkor élnek. Én mindenesetre nem érzem azt, hogy borúlátó lennék. Láttunk már sok katartikus pusztulást és megújulást egyaránt a világtörténelemben. Helyre fog állni a világ rendje. Higgyünk abban, hogy ez egy megváltott világ! Persze vannak sátáni erők, néha úgy tűnik, hogy a sötét oldal eluralja a világot, de nem, nem így van ez, lesz itt még megújulás. Örök életre vagyunk teremtve, s hogy miként gazdálkodunk azokkal a lehetőségeinkkel, talentumainkkal, amit a földi életre kaptunk, ez a mi személyes felelősségünk!”
(Lejegyezte: Varga Géza)
|
Aktuális lapszámunk tartalma:A schwechati csata egyik áldozata A református főgimnázium egykori igazgatója A hírös város legendás sebésze Kecskemétre menekült az iskola elől Félt a közönytől, a se-se emberektől Aktuális számunkArchívum
2007. december
2008. január 2008. február 2008. március 2008. április 2008. május 2008. június-augusztus 2008. szeptember 2008. október 2008. november-december 2009. január 2009. február 2009. március 2009. április 2009. május 2009. június-augusztus 2009. szeptember-október 2009. november-december 2010. január-február 2010. március-április 2010. május-június 2010. július-augusztus 2010. szeptember-december 2011. december 2012. június 2012. július-augusztus 2012. szeptember-október 2012. november-december 2014. január 9. 2014. január 16. 2014. január 23. 2014. január 31. 2014. február 14. 2014. február 28. 2014. március 15. 2014. március 31. 2014. április 15. 2014. április 30. 2014. május 15. 2014. május 31. 2014. június 15. 2014. június 30. 2014. július 31. 2014. augusztus 15. 2014. augusztus 31. 2014. szeptember 15. 2014. szeptember 30. 2014. október 15. 2014. október 31. 2014. november 30. 2014. december 15. 2014. december 31. 2015. január 15. 2015. január 31. 2015. február 14. 2015. február 28. 2015. március 15. 2015. március 31. 2015. április 15. 2015. április 30. 2015. május 15. 2015. május 31. 2015. június 15. 2015. június 30. 2015. július 31. 2015. augusztus 31. 2015. szeptember 15. 2015. szeptember 30. 2015. október 15. 2015. október 31. 2015. november 30. 2015. december 31. 2016. január 15. 2016. január 31. 2016. február 29. 2016. március 31. 2016. április 30. 2016. május 31. 2016. június 30. 2016. július 31. 2016. augusztus 31. 2016. szeptember 30. 2016. október 31. 2016. november 15. 2016. november 30. 2016. december 31. 2017. január 15. 2017. január 31. 2017. február 28. 2017. március 31. 2017. április 30. 2017. május 31. 2017. június 30. 2017. július 31. 2017. augusztus 31. 2017. szeptember 30. 2017. október 31. 2017. november 30. 2017. december 31. 2018. január 31. 2018. február 28. 2018. március 31. 2018. április 30. 2023. január 31. 2023. február 28. 2023. március 31. 2023. április 30. 2023. május 31. 2023. június 30. 2023. július-augusztus 2023. szeptember 2023. október 2023. november 2023. december 2024. január 2024. február 2024. március 2024. április 2024. május 2024. június |
HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c. • Tel.: 20/886-1979 • E-mail: info@hirosnaptar.hu | ||||