főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. november 25.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

Csúcsra jár a kecskeméti autóipar

Kecskemét életében meghatározó a Mercedes-Benz, de szerencsére nem nyomja agyon a várost – mondja a polgármester, Zombor Gábor, aki ott volt már a legelső tárgyalásokon is. Hamarosan beindul a harmadik műszak és a város nagyon komoly eséllyel pályázik egy újabb modell gyártására is. 2014-ben eléri a maximális kapacitást a termelés, így 37 százalékkal több autó készül. Kecskemét a magára találó és a duális képzésben élen járó főiskolával együtt visszavonhatatlanul autóipari, beszállítói központ lett, ahol fontos a helyiadó-bevétel,  de nem akarják a maximumot kisajtolni a vállalkozásokból. A nagy munkaadónak számító város egyre élhetőbb, így ideális azoknak is, akik idehozzák befektetésüket, itt képzelik el vállalkozásuk, családjuk jövőjét – mondja a polgármester.

Zombor Gábor, Kecskemét polgármestere
(Fotó: delmagyar.hu)

– Volt idő, amikor veszély fenyegette a Kecskeméti Főiskola önállóságát, láttam a korábbi rektort idegesen Budapestre indulni – mondjuk úgy, raportra. Ma már minden rendben van?
– Nehezen találta a helyét a három kar az integráció után, a GAMF képzése sem volt igazán versenyképes, és a fejlesztések is inkább az infrastruktúrát érintették. Visszatekintve, valóban volt időszak, amikor komolyan kellett aggódni a Kecskeméti Főiskola önállóságáért. Jó tudni, hogy amikor a Mercedes érkezéséről tárgyaltunk, feltétel volt a felső és középfokú műszaki képzés. Azóta szépen haladunk, s már új épületet is kapott a Kecskeméti Főiskola Járműtechnológia Tanszéke. A város nem ok nélkül érdemelte ki a járműipari központ elnevezést, hiszen a főiskola mára az egyik motorja a térség fejlesztésének, az itt tanuló hallgatók megfelelő színvonalú képzésen vehetnek részt, és a friss diplomások elhelyezkedési lehetőségei is javulnak ezzel.

– Ha Kecskemét, akkor duális képzés, könnyű volt az utat törni?
– Amikor bevezettük a duális képzést, abban a Mercedes-Benz mellett a Knorr-Bremse vállalt nagyon nagy szerepet, 2012 szeptemberében 25 hallgató kezdhette meg tanulmányait a modellértékű, intenzívebb gyakorlatot biztosító képzésben. Később jöttek a további partnerek, mára 22 cég van már benne. Nem sorolom fel mindet, de a Delphi, a Kühne, a Linamar, a Magna, Phoenix Mecano nagyon jól csengő nevek. Egyre népszerűbb az ösztöndíjat is biztosító képzési forma, amit a komoly túljelentkezés is bizonyít. 2013-ban 16 cég közel félszáz elsőéves hallgatóval írt alá úgynevezett hallgatói munkaszerződést.  És ami fontos, a járműmérnöki alapszak mellett a gépészmérnöki és a műszaki menedzser szakon is van már lehetőség duális képzésre. Sőt, a legfrissebb: a Magyar Nemzeti Bank a főiskolával közösen a gépészmérnöki alapszak gazdasági gépészmérnök szakirányán indít duális rendszerű képzést.

Zombor Gábor és a Szegedi Tudományegyetem rektora, Szabó Gábor
(
Fotó: Kovács András)

– Mennyire meghatározó mára Kecskemét életében a Mercedes-Benz?
– Nagyon, de szerencsére nem nyomja agyon a várost, és ezt fontosnak tartom. Meg azt is, hogy nem volt olyan mértékű „agyelszívása", mint amivel riogattak az ellenérdekűek. Volt természetes úgynevezett vérveszteség a korábban már itt dolgozó cégek humán erőforrásaiban, de ez a kezelhető mérték alatt maradt. És folyamatos a párbeszéd, nem csak a Mercedesszel, amellyel gyakorlatilag minimum havonta egyszer leülünk, hogy mit tudunk egymásért tenni, hanem a klaszterben szerveződött autóipari beszállítókkal is. Visszatérve a Daimlerre, nagyobb, mint gondoltuk, gyorsabban történnek a dolgok, mint vártuk, a gyárban hamarosan beindulhat a harmadik műszak is, ami a foglalkoztatottak számának jelentős bővülését eredményezi ebben az évben. Komoly feladat a logisztika, ezen a területen is nagyobb a növekedés, mint az várható volt. A világcégek ezen a szakterületen már régen nem csak szállítanak, hanem bizonyos alkotórészeket össze is szerelnek. A logisztika fejlődése alapfeltétele annak, hogy megérkezzen Kecskemétre a harmadik új modell. Ezt persze nem én vagyok hivatott bejelenteni, de, ellentétben a B-osztállyal, ami Rastattban is készül, a CLA-t a világon egyedül nálunk gyártják és nagyon népszerű. (Ennek is lesz majd kombi változata – a kémfotók már ki is szivárogtak –, a CLA Shooting Brake gyártására nagyon komoly eséllyel pályázik Kecskemét. A szerk.)

– A szakma a présüzem Kecskemétre hozásával nyugodott meg igazán, hogy komolyan gondolja a Mercedes-Benz. Vannak további jelei a hosszú távú berendezkedésnek?
- Szinte csak ilyenek vannak, s tény, városunkban van az első Mercedes présüzem, ami kívül van Németország határain, s ez elég komoly jelzés. Ha nem is gyáravatással felérő sajtóvisszhanggal, de tavaly átadtak itt egy szerszámkészítő központot, ami újfent a bizalom jele. A több mint ötmillió eurós beruházásnak köszönhetően ezután nemcsak a karosszériaelemeket gyártják Kecskeméten, hanem képesek lesznek a szerszámokat javítani, és újakat készíteni is. Visszatérve a présüzemre, itt már 10 milliónál több karosszériaelem készült,  amelyek egy részét Magyarországon kívül gyártott autókhoz szállították. A rastatti gyárnak éppen úgy, mint a Finnországba, az ott készülő Mercedes-Benz A-osztályhoz. Ezen a területen további komoly fejlesztésekre van esély.

Polgármester a Mercedes gyártósoron
(Fotó: delmagyar.hu)

– Hogyan sáfárkodik a város a helyi adóbevételekkel.
– Úgy gondolom, jól, 2013-ban a helyi adóbevételek 12 százalékkal emelkedtek az egy évvel korábbihoz képest – ezen belül az iparűzési 14, az építményadó 3,5 százalékkal. Nem akarjuk a maximumot kisajtolni a vállalkozásokból, 2007-be indítottunk egy négyéves programot, melynek végén a korábbi 2 százalékról 1,6-ra tudtuk csökkenteni az iparűzési adó mértéket. Kezdtük ezt akkor, amikor meglehetősen borús és bizonytalan hangulat uralkodott a meghatározó vállalkozásoknál is, hiszen az csapódott le vezetőikben, hogy „el lehet menni innen a cégeknek". Komoly munka van az mögött, hogy sikerült meggyőzni őket, itt fejlesszenek, ne máshová vigyék a beruházásaikat. Mi azt tudtuk tenni befektetés ösztönzésként, hogy csökkentettük az iparűzési adó mértékét, számításaink szerint ezzel több mint 6 milliárd forintot hagytunk a vállalkozásoknál. Ezt az összeget fejlesztésekre, munkahelyek teremtésére tudják fordítani. Két év alatt 6000 új álláshely jött létre, van olyan újonnan érkező logisztikai cég, amelyik 200 ember foglalkoztatásával számolt, de már 400-an vannak. A 2013-as iparűzési adó várhatóan 7,5 milliárd forint körül alakul, a városban nincs helyi adómentesség, az egyszemélyes vállalkozástól kezdve a Mercedesig mindenkinek ugyanakkora a százalék.

 A mercedes hibrid busz flottája
(
Fotó: Mercedes Benz)

– Nincs komoly beruházás pályázati támogatás nélkül. Kecskemétnek sikerült maximálisan élni a lehetőségekkel?
– A cégek megpróbálták, a város meg segített, ahogy tudott. De nézzük a számokat: a kecskeméti vállalkozások 2011-2013. között 955 esetben – a megyei adat 2560 – pályáztak az Új Széchenyi Terv forrásaira és 50 milliárd forint értékben nyertek el támogatást. Érdemes néhány példát is mondani, a Phoenix-Mecano Kecskemét Kft. 2,6 milliárd forintos kapacitásbővítő beruházásához nyert 400 millió forintot, de a társaság logisztikai központot is épített – átvéve a németországi európai logisztikai bázis szerepét – 2,1 milliárd forintért. És ott a Knorr-Bremse, amely haszonjármű üzletágának új gyártó- és fejlesztős bázisát hozza létre Kecskeméten. Az 5 milliárd forintos zöldmezős beruházás 1,4 milliárdos támogatásban részesült. Itt fontos hangsúlyozni, hogy Lepsényi István vezérigazgatónak nagyon komoly szerepe van abban, hogy ez fejlesztés ide került. Mind a Knorr-Bremse, mind a Phoenix-Mecano stratégiai partnerségi megállapodást kötött már a kormánnyal, mint ahogy a Mercedes-Benz is. De a komoly beruházók sorában említhetem a Kühne + Nagelt, vagy a Duvenbeck Immo logisztikai Kft.-t. is, még mindig a teljesség igénye nélkül. A város több mint 110 milliárd forint értékben nyert el pályázatokat. Példaként említeném a tömegközlekedés fejlesztését, melynek köszönhetően márciusban Európa legnagyobb hibrid busz flottája áll a kecskeméti utasok rendelkezésére. Ezek a buszok a jelenleg elérhető legkorszerűbb technológiát jelentik és környezet kímélőek is, hiszen több mint 7 kilométert tudnak tisztán elektromos üzemmódban közlekedni.

– Várható új nagy beruházó megjelenése Kecskeméten az autóipari beszállítói területen, egyáltalán, mit hozhat a jövő?
– Több kecsegtető tárgyalásunk van folyamatban. Ami biztos, hogy új gyárat épít a francia tulajdonú Axon, kollégáim már dolgoznak az engedélyeztetésen. Minden egyes fejlesztésünk, döntésünk közvetlenül vagy közvetve arról szól, hogy adottak legyenek az ideális feltételek a munkavállalásban, a közlekedésben, az oktatásban, a szabadidő eltöltésében, az élhető város érdekében. És ha a kecskemétiek azt mondják, hogy jó ez a város, akkor ideális lesz azoknak is, akik idehozzák befektetésüket, itt képzelik el vállalkozásuk, családjuk jövőjét. Úgy is megfogalmazhatom: semmi mást nem teszünk, csak újabb és újabb lépéseket a cégek Kecskemétre csalogatása érdekében.

(Forrás:  *Kovács András: Zombor Gábor: Csúcsra jár a kecskeméti autóipar - delmagyar.hu)

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu