A
XX. század elején Albert Schweitzer mozgalmat indító hitet tett a bachi
orgonamuzsika hiteles megszólaltatása, és ehhez kapcsolódóan a barokk
orgonaépítési elvek visszahozása mellett. A Nobel-békedíjas polihisztor
hatása Magyarországon az 1970-es évek végétől volt érezhető. Lehotka
Gábor orgonaművész vezetésével Vác, Szombathely és Szekszárd mellett
Kecskeméten is a Bach-korabeli hagyományt tovább vivő hangszer épült. A
Kodály Iskola 40 regiszteres, 3 manuálos, pedállal rendelkező orgonáját
1983 áprilisában adták át.
Az első komoly visszhangot keltő hangversenyt 40 évvel ezelőtt, 1983. szeptember 13-én rendezték.
A budapesti II. Nemzetközi Liszt Orgonaverseny döntőjének egyik
koncertjét tartották meg itt. A verseny zsűrije ugyanis úgy gondolta,
hogy a döntőbe jutott hat fiatal tudását reálisabban lehet megítélni
akkor, ha több hangszert is megszólaltatnak. A kecskeméti koncerten
először a Kodály Iskola jelenlegi orgonaművész-tanára, a verseny későbbi
harmadik helyezettje, Révész László játszott.
A drezdai Jehmlich Orgonagyár remeke azóta is sokak örömét szolgálja.
Eleinte csak koncertorgonaként használták, majd 1986-tól, Révész László
irányításával a tanítás is megkezdődött az orgonán. Számos emlékezetes
hangverseny részese volt, többek között Lehotka Gábor, Sebestyén János,
Karasszon Dezső,
Pálúr János és Ruppert István, valamint dán, osztrák, holland és francia művészek szólaltatták meg.
„Színpadon játszani egészen más, mint templomban” - vallja Révész László. -
„A
legkisebb apróságra is figyelni kell. Telt háznál például szárazabb az
orgona hangzása. Több szép emlékem is fűződik hozzá. Így például Poulenc
orgonaversenyének néhány évvel ezelőtti megszólaltatása - Tatai Dániel
növendék és a Gerhát László által dirigált Kecskeméti Szimfonikusok
által - ritkaságszámba ment, míg egy felejthetetlen koncerten
Kodály Zoltán összes orgonás kórusművét kísérhettem ezen a kiváló
hangszeren.”