főoldalra
   
értékőrző helytörténeti weblap - Kecskemét
2024. október 6.
   

PARTNEREINK



KTV

Synergic Kft.


Termostar Kft.

  



 

A Szolnoki úti aluljáró története75

75 éve, 1941. június 6-án vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó jelenlétében adták át a Szolnoki úti aluljárót.
1941. június 6-án vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó jelenlétében adták át a Szolnoki úti aluljárót

Kecskemét közgyűlése már 1893. december 9-én kérte a vasúti pályatest áthidalását a Szolnoki út irányában. Ekkor mondták ki a Temető nagy utca - nagyjából a mostani Rákóczi út - kialakítását, az új állomásépület szükségességét, a nagypályaudvarra bevezetett szárnyvonalak kiépítését.

A századforduló után alakultak ki az első házsorok, települtek az első intézmények a vasúti pályatestektől keletre, 1921-ben felépült a Platter Konzervgyár. Megnövekedett a vasúti személy- és áruszállítás, felélénkült a járműforgalom. Az áthaladó, a tolató szerelvények szinte kettészakították a várost. Mindezek miatt és az épülő dunaföldvári és békéscsabai útra tekintettel 1939-ben határozták el a szintbeli kereszteződés megszüntetését. A felüljáró olcsóbb és könnyebb megoldásnak kínálkozott, azonban városképi szempontokat is figyelembe véve mégis az aluljáró mellett döntöttek. A szükséges építési összeg nagy részét a MÁV, kisebb részét a Kereskedelmi Minisztérium és Kecskemét város közönsége adta: a Közlekedésügyi Minisztérium 300 ezer pengőt, Kecskemét 340 000 pengőt, a MÁV 710 000 pengőt vállalt.
A Szolnoki úti aluljáró hosszmetszeti terve
A Szolnoki úti aluljáró hosszmetszeti terve


Az aluljáró tervezését a Közlekedés és Kereskedelmi Minisztérium részéről Folly Róbert, a MÁV részéről Szíjjártó József főmérnök vezette. Az előmunkálatokkal, az építkezés kivitelezésével a kecskeméti Rusz és Skuteczky céget bízták meg. 1940-ben a vasúti pályatest 60 cm-es felemelésével kezdték a munkákat. Egyes időszakokban 350 ember dolgozott Magyarország akkor leghosszabb vasúti aluljárójának építésén. Időnként gondot okozott a talajvíz eltávolítása.
 1941. június 6-án vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó jelenlétében adták át a Szolnoki úti aluljárót

Az aluljáró ünnepi avatóján, 1941. június 6-án megjelent Horthy Miklós is, akinek ez volt az ötödik hivatalos kecskeméti útja. A kormányzó "autóstoppost" is hozott magával, fiát, ifjú Horthy Istvánt, aki a MÁV elnökeként volt illetékes az ünnepségre, de Budapest határában elromlott az autója. 
 1941. június 6-án vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó jelenlétében adták át a Szolnoki úti aluljárót

Az aluljáró nyugati végénél rövid ünnepséget tartottak - a Városi Dalárda a Hiszekegyet, majd a Himnuszt énekelte -, felavatták a műépítményt, és az alkalmat megörökítő emléktáblát, melyen ez a szöveg állt:
Vitéz nagybányai HORTHY MIKLÓS Magyarország kormányzója Országlásának XXII évében, amikor a Felvidék, Kárpátalja, Észak-Erdély után a Délvidék részei is visszatértek.
1941. évi június hó 6. napján avatta fel ezt az aluljárót, amelyet az 1939-40. években a Magyar Királyi Közlekedési és Kereskedelmi Minisztérium, a Magyar Királyi Államvasutak És Kecskemét thj. város közönsége építették.

 1941. június 6-án vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó jelenlétében adták át a Szolnoki úti aluljárót
Ezt követően adták át az oly fontos közlekedési létesítményt. A ceremónia után a kormányzó átsétált a Hunyadivárosba. Már csak tíz lépésnyire lehettek az aluljáró keleti végétől, amikor váratlanul a Himnusz dallamai állították meg az előkelőségeket, parancsolta le a fejekről a kalapot, szakította félbe a diskurzusokat, rántotta vigyázzállásba a férfiakat. Magyar ruhában felsorakozva a Jópásztor zárda növendékei énekelték nemzeti dalunkat. A zárda előtt egy növendék virágcsokrot adott át, majd a kormányzó a szerzetesnőkkel beszélgetett az intézmény munkájáról. Gépkocsijával ezt követően a múzeumba hajtatott. A márványtáblát a szovjet csapatok bevonulása után azonnal eltávolították.
 1941. június 6-án vitéz nagybányai Horthy Miklós kormányzó jelenlétében adták át a Szolnoki úti aluljárót

Az aluljárót eredetileg önműködő villanymotoros pumpa védte egy esetleges zivatar okozta eláradástól. 1944. októberének utolsó napján a Kecskemétre benyomuló szovjet erők már az első napokban leszerelték, és mint hadizsákmányt elszállították a motort és a pumpát. Azóta a vízelvezető rendszer nem tud megbirkózni a nagy esőzések után hirtelen leszaladó esővízzel, rendszerint több-kevesebb víz kerül az aluljáróba. Ezek a bosszúságok sem felejtetik el azonban, hogy az aluljáró korának egyik markáns műszaki teljesítménye volt.

(Források:  *Heltai Nándor: Hunyadiváros  *Hidak Bács-Kiskun megyében  *Kecskeméti Közlöny, 1941)

Könyvajánló

VALLOMÁSOK, EMLÉKEK


MEGJELENT!   MEGJELENT!   MEGJELENT!


VALLOMÁSOK, EMLÉKEK
- az életről, Kecskemétről


Ötven életút, ötven sikertörténet

(további információk: »» )

 

 

TÁMOGATÓINK

      

A Hírös Naptár Szerkesztősége ajánlata

 

Aktuális lapszámunk tartalma:

A schwechati csata egyik áldozata

A református főgimnázium egykori igazgatója

A hírös város legendás sebésze

Kecskemétre menekült az iskola elől

Félt a közönytől, a se-se emberektől


Aktuális számunk



Archívum

2007. december
2008. január
2008. február
2008. március
2008. április
2008. május
2008. június-augusztus
2008. szeptember
2008. október
2008. november-december
2009. január
2009. február
2009. március
2009. április
2009. május
2009. június-augusztus
2009. szeptember-október
2009. november-december
2010. január-február
2010. március-április
2010. május-június
2010. július-augusztus
2010. szeptember-december
2011. december
2012. június
2012. július-augusztus
2012. szeptember-október
2012. november-december
2014. január 9.
2014. január 16.
2014. január 23.
2014. január 31.
2014. február 14.
2014. február 28.
2014. március 15.
2014. március 31.
2014. április 15.
2014. április 30.
2014. május 15.
2014. május 31.
2014. június 15.
2014. június 30.
2014. július 31.
2014. augusztus 15.
2014. augusztus 31.
2014. szeptember 15.
2014. szeptember 30.
2014. október 15.
2014. október 31.
2014. november 30.
2014. december 15.
2014. december 31.
2015. január 15.
2015. január 31.
2015. február 14.
2015. február 28.
2015. március 15.
2015. március 31.
2015. április 15.
2015. április 30.
2015. május 15.
2015. május 31.
2015. június 15.
2015. június 30.
2015. július 31.
2015. augusztus 31.
2015. szeptember 15.
2015. szeptember 30.
2015. október 15.
2015. október 31.
2015. november 30.
2015. december 31.
2016. január 15.
2016. január 31.
2016. február 29.
2016. március 31.
2016. április 30.
2016. május 31.
2016. június 30.
2016. július 31.
2016. augusztus 31.
2016. szeptember 30.
2016. október 31.
2016. november 15.
2016. november 30.
2016. december 31.
2017. január 15.
2017. január 31.
2017. február 28.
2017. március 31.
2017. április 30.
2017. május 31.
2017. június 30.
2017. július 31.
2017. augusztus 31.
2017. szeptember 30.
2017. október 31.
2017. november 30.
2017. december 31.
2018. január 31.
2018. február 28.
2018. március 31.
2018. április 30.
2023. január 31.
2023. február 28.
2023. március 31.
2023. április 30.
2023. május 31.
2023. június 30.
2023. július-augusztus
2023. szeptember
2023. október
2023. november
2023. december
2024. január
2024. február
2024. március
2024. április
2024. május
2024. június


Bejelentkezés

E-mail:
Jelszó:
regisztrálás


  HN Szerkesztősége: 6000 Kecskemét, Tópart u. 8/c.  •  Tel.: 20/886-1979  •  E-mail: info@hirosnaptar.hu